The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$archive_pages - Line: 2 - File: printthread.php(287) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/printthread.php(287) : eval()'d code 2 errorHandler->error_callback
/printthread.php 287 eval
/printthread.php 117 printthread_multipage

FTM Forum
taalquiz - Printable Version

+- FTM Forum (https://fantasytennismanager.nl/forum)
+-- Forum: Archief (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Forum: Archief (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=25)
+--- Thread: taalquiz (/showthread.php?tid=1679)

Pages: 1 2

taalquiz - waf - 17-01-2007

http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/taalquiz.xml

16 goed.

ik denk dat ad wim 22 goed haalt. :lol:

- Ekslem - 17-01-2007

De taalquiz van RTLNieuws.nl in samenwerking met het Genootschap Onze Taal (22 opgaven)

U hebt 16 opgaven goed.

Bekijk hier hoeveel opgaven de RTLNieuws.nl-bezoekers gemiddeld goed hadden.

Hoeveel opgaven had u goed?
1: 0%
2: 0%
3: 0%
4: 0%
5: 0%
6: 1%
7: 2%
8: 4%
9: 6%
10: 9%
11: 10%
12: 11%
13: 11%
14: 10%
15: 9%
16: 8%
17: 6%
18: 5%
19: 3%
20: 2%
21: 1%
22: 1%

Aantal stemmen: 16646

- Quatro - 17-01-2007

oeps...slechts 12...

- Treesong - 17-01-2007

20

- BIERTEAM.NET - 17-01-2007

15 goed, valt me nog meer

- Ad Wim - 17-01-2007

Quote:De taalquiz van RTLNieuws.nl in samenwerking met het Genootschap Onze Taal (22 opgaven)

U hebt 16 opgaven goed

- Ad Wim - 17-01-2007

Toch gek dat het "Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer." moet zijn en niet "Kinderen, die spruitjes eten, zijn stoer."
Volgens mij is die laatste zien niet fout namelijk.

En die vraag over die brief afsluiten vind ik nou ook niet in een taalquiz horen.

- Peter - 17-01-2007

14 goed. Aan dat staatje van Ekslem te zien iig nog boven gemiddeld. Confused

@Adje: zo'n goede speller maar hier 25% fout? :|

- Ad Wim - 17-01-2007

Peter Wrote:@Adje: zo'n goede speller maar hier 25% fout? :|
Tja, die speldingen had ik op één na allemaal goed.

- Treesong - 17-01-2007

Ad Wim Wrote:Toch gek dat het "Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer." moet zijn en niet "Kinderen, die spruitjes eten, zijn stoer."

Toch is het fout. Gek hè?

Ad Wim Wrote:En die vraag over die brief afsluiten vind ik nou ook niet in een taalquiz horen.

Als ik een sollicitatiebrief krijg die archaïsch geschreven is, gaat ie linea recta de vuilnisbak in onder het mom van: "Hoogachtend verblijf je nog maar even werkeloos, sloeber"

- Treesong - 17-01-2007

Bij de meisjesnamen ging het mis en bij dat deleteteteteteten :roll:

- Ad Wim - 17-01-2007

Treesong Wrote:
Ad Wim Wrote:Toch gek dat het "Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer." moet zijn en niet "Kinderen, die spruitjes eten, zijn stoer."

Toch is het fout. Gek hè?
Dat vind ik gek ja, want ik vraag me dan af wat de regel is. Nooit een komma aan het begin van een bijzin en alleen een komma aan het eind als scheiding van twee werkwoordsvormen?

Treesong Wrote:
Ad Wim Wrote:En die vraag over die brief afsluiten vind ik nou ook niet in een taalquiz horen.

Als ik een sollicitatiebrief krijg die archaïsch geschreven is, gaat ie linea recta de vuilnisbak in onder het mom van: "Hoogachtend verblijf je nog maar even werkeloos, sloeber"
:lol:
Maar ik heb toch echt geleerd om de brief af te sluiten met "Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik,".

- waf - 17-01-2007

Ad Wim Wrote:Maar ik heb toch echt geleerd om de brief af te sluiten met "Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik,".

de vraag is ook: hoe moet je tegenwoordig...

door de vraagstelling had ik de vraag goed. ik vind het gelul dat 1 van de twee beter is. als je solliciteert bij een geitenwollensokkenorganisatie is het voor hen toch goed om te weten dat jij conservatief taalgebruik prefereert? dat noemt zo'n muslireep dan archaïsch, waarna je brief tussen de lege linksdraaiende yoghurtbakjes in de milieuvriendelijk prullenbak wordt gedeponeerd. :wink:

hij blij dat jij niet komt, jij blij dat je niet met die sp-stemmers zit opgescheept. :razz:

- Bredanaar - 17-01-2007

Ik heb er maar 11 goed :oops: Zo te zien het slechtst van de forumdeelnemers hier. :oops:

Ik snap er geen hout meer van wanneer tegenwoordig koppeltekens en apostrophen gebruikt moeten worden. Verder dacht ik dat bedrijfsnamen als vrouwelijk gezien moeten worden.

ik schaam me diep. :oops:

- Ekslem - 17-01-2007

Ik heb de goede antwoorden niet bekeken en weet derhalve ook niet wat ik fout had. Kan iemand ze hier mss plaatsen?

- Ad Wim - 17-01-2007

Gewoon nog een keer die quiz invullen.

- Treesong - 17-01-2007

waf Wrote:
Ad Wim Wrote:Maar ik heb toch echt geleerd om de brief af te sluiten met "Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik,".

de vraag is ook: hoe moet je tegenwoordig...

door de vraagstelling had ik de vraag goed. ik vind het gelul dat 1 van de twee beter is. als je solliciteert bij een geitenwollensokkenorganisatie is het voor hen toch goed om te weten dat jij conservatief taalgebruik prefereert? dat noemt zo'n muslireep dan archaïsch, waarna je brief tussen de lege linksdraaiende yoghurtbakjes in de milieuvriendelijk prullenbak wordt gedeponeerd. :wink:

hij blij dat jij niet komt, jij blij dat je niet met die sp-stemmers zit opgescheept. :razz:

Och, ik kreeg er vorige maand een die afsloot met 'Groetjes'... die heb ik maar doorverwezen naar HR vanwege de openstaande vacature bij de receptie Hakkuh

- AssyriskaFF - 17-01-2007

17 goed.
Hmm ik zat wel vaak te twijfelen maar die aflsuitende zin had ik ook fout. Ook dat over het contentmanagementsysteem. Aangezien dat meestal wordt afgekort met CMS dacht ik dat het los van elkaar werd geschreven.

- EJR - 17-01-2007

alle 22 goed. Xtragaap4de

- Hoef - 17-01-2007

U hebt 17 opgaven goed (de rode had ik fout)

Bekijk hier hoeveel opgaven de RTLNieuws.nl-bezoekers gemiddeld goed hadden.

Antwoorden:

1. Wat is juist gespeld? te allen tijde

2. Wat is niet juist gespeld? Houdt rekening met zware windstoten.

3. Wat is juist gespeld? sowieso

4. Hoe besluit je een hedendaagse nette brief? Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

5. Wat is juist gespeld? RTL Nieuws-website

6. De PVV is mordicus tegen het wetsvoorstel.

7. Welke zin is foutloos? Dat Peer Mascini flink kan uitweiden over yoghurt lijdt geen twijfel.

8. Welke zin is foutloos? De ruziënde collegaatjes deleteten onlangs elkaars e-mailmap.

9. Wat betekent 'Dat is geen sinecure'? Dat is niet makkelijk.

10. Apple heeft zijn nieuwe iPhone gepresenteerd.

11. Wat is juist gespeld? contentmanagementsysteem

12. Wat is juist? een mediterrane sfeer

13. Wat is er mis met 'boodschappen doen m.b.v. van een rollator'? Het woord van moet weg.

14. Voor het maken van reclameteksten wordt het AIDA-model gebruikt. Wat betekent die afkorting? attention, interest, desire, action

15. Wat is juist: u hebt of u heeft? allebei

16. Wat is juist gespeld? ik ga ervan uit

17. Waar staan de apostrofs goed? Sannes huis, Eva’s auto en Esthers baan

18. In welke zin staan de komma’s goed? Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer.

19. Wat is juist gespeld? de gereden kilometers

20. Welke zin is juist? Er wordt jou een vraag gesteld hoor!

21. Welke zin is juist? Rotterdamse studenten zijn slimmeriken.

22. Welke zin is juist? Zo’n quiz invullen is minder makkelijk dan het lijkt.

Spelling is me te nieuwerwets; vroeger was alles beter, vooral mijn spelling :wink:

- Woutiknout - 17-01-2007

hmmm... ook 16 goed... Dacht toen ik 't aan 't invullen was dat het niet zo moeilijk was, maar dan toch wat foutjes gemaakt... Vergeet alleen te kijken welke... #-o

- Gerben Zonderland - 17-01-2007

19 goed. 2, 5 en 7 fout, waarbij 2 me niet helemaal duidelijk is.
Ik dacht dat die gebiedende wijs met een t erachter was... :|

Prachtig dat de Anni-Friesinger-sowieso er ook in zat! :8:

- Ad Wim - 17-01-2007

Gerben Zonderland Wrote:waarbij 2 me niet helemaal duidelijk.
Daar werd ik laatst hier ook al op gepakt, het blijkt niet meer te mogen. De meervouds- of beleefdheidsvorm mag geen toevoeging -t meer krijgen. Vroeger wel, maar tegenwoordig is dat fout.

- Bredanaar - 17-01-2007

Zo te lezen zit de elite van taalvaardig Nederland op dit forum. :wink:

- Ekslem - 17-01-2007

1, 4, 8, 11, 15 en ik denk 6 fout

- Aukinho - 17-01-2007

12 goed maar.. beetje weinig voor een student :| ik wist ook niet dat je tegenwoordig sollicitatiebrieven (waar ik me pas over een paar jaar in moet verdiepen) niet meer zo suf moeten als vroeger werd geleerd.. prima ontwikkeling. die van de kinderen die spruitjes eten snap ik nu nog niet :oops: wie kan mij uitleggen wat die komma daar doet?

- Berend Botje - 17-01-2007

19 goed. De vragen 2 en 16 had ik fout. De derde fout moet dan vraag 5 zijn, vermoed ik. Jammer dat dat niet te controleren is. Maar ik kijk nooit naar RTL. Met het antwoord van vraag 2 ben ik het niet eens, dat zijn nieuwerwetse fratsen. 'hou' is fout en 'houdt' kan goed zijn.
En vraag 21 klopt niet, daar staan alleen maar onjuiste zinnen.

- Ekslem - 17-01-2007

Aukinho Wrote:12 goed maar.. beetje weinig voor een student :| ik wist ook niet dat je tegenwoordig sollicitatiebrieven (waar ik me pas over een paar jaar in moet verdiepen) niet meer zo suf moeten als vroeger werd geleerd.. prima ontwikkeling. die van de kinderen die spruitjes eten snap ik nu nog niet :oops: wie kan mij uitleggen wat die komma daar doet?

Scheiding van twee werkwoorden die niet op elkaar slaan...

- Voyou - 17-01-2007

15 goed, viel me een beetje tegen..

Sollicitatiebrieven zou ik ook nog op de ouderwetse manier afsluiten, vraag 2 had ik verkeerd gelezen ( :oops: ), Apple had ik puur op gevoel vrouwelijk gemaakt (haar iPhone dus), de rest van mijn fouten weet ik zo even niet meer..

- joep - 17-01-2007

Aukinho Wrote:12 goed maar.. beetje weinig voor een student :| ik wist ook niet dat je tegenwoordig sollicitatiebrieven (waar ik me pas over een paar jaar in moet verdiepen) niet meer zo suf moeten als vroeger werd geleerd.. prima ontwikkeling. die van de kinderen die spruitjes eten snap ik nu nog niet :oops: wie kan mij uitleggen wat die komma daar doet?

Dat zinsdeel is, in zijn geheel, het onderwerp, waarbij die betrekkelijkis en niet aanwijzend.
Vandaar geen komma!