The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$archive_pages - Line: 2 - File: printthread.php(287) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/printthread.php(287) : eval()'d code 2 errorHandler->error_callback
/printthread.php 287 eval
/printthread.php 117 printthread_multipage



FTM Forum
Taalergernissen - Printable Version

+- FTM Forum (https://fantasytennismanager.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Kantine (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=23)
+--- Thread: Taalergernissen (/showthread.php?tid=45)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 17-10-2008

En nu had iemand het over 'de voorkomendheid (van borstkanker)' ipv 'het vóórkomen'.


Re: Taalergernissen - Mukkus - 17-10-2008

Dus dat programma gaat over drank en tieten, begrijp ik. Waar is dat te horen?


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 17-10-2008

de praktijk
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.avro.nl/player/radio/player.aspx?progid=praktijk">http://www.avro.nl/player/radio/player. ... d=praktijk</a><!-- m -->
maar het is het programma van gisteren, dat ik aan het terugluisteren was.


Re: Taalergernissen - Treesong - 17-10-2008

Mooie ook laatst in een lange rij van bloopers bij Goeiemorgen NL, uiteraard met dank aan Mirella Markus. Ipv Man van La Mancha zei ze Man van La Plancha :waf:


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 04-12-2008

Van nu.nl:

Quote:De Noorse coach zal donderdag vermoedelijk dezelfde spelers opstellen als zaterdag in het thuisduel met PSV (2-2), zo zei hij woensdag. De Finse middenvelder Mika Väyrinen keert terug in het team, hij was tegen PSV geschorst.



Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 09-12-2008

Quote:Amanda in adamskostuum voor kalender
Uitgegeven: 9 december 2008 07:50
Laatst gewijzigd: 9 december 2008 07:55

AMSTERDAM - Voormalig Gouden Kooi-bewoonster Amanda heeft de kerst aangegrepen om uit de kleren te gaan. De blonde Amanda, die volgende week haar 21ste verjaardag viert, deed dit voor een erotische kalender.

Ik wist niet dat Amanda een kerel was. Je ziet het niet, vind ik.


Re: Taalergernissen - Treesong - 09-12-2008

Er is nog hoop! \Big Grin/

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/510967/2008/11/26/Iets-een-plekje-geven-grote-taalergernis.dhtml">http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... rnis.dhtml</a><!-- m -->


Re: Taalergernissen - de nieuwe - 27-12-2008

Zojuist in de rust bij eredivisie live: "dode spelhervattingen" :roll:


Re: Taalergernissen - Lamme Lennie - 08-01-2009

Vader Waldo Halfhuid is tevreden over de opmars van zijn zoon. "Toen hij een paar jaar geleden als een gek begon te groeien zeiden ze bij Feyenoord 'in jou zien we niets meer.' Mij verbaasde het dat hij niet de kans kreeg om door te groeien, al zullen ze het bij Excelsior niet met me eens zijn.

#-o


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 20-01-2009

Taalfouten doen pijn
Uitgegeven: 20 januari 2009 08:07
Laatst gewijzigd: 20 januari 2009 09:05

Het leven is niet eenvoudig voor een vakidioot. Zeker niet als elke idioot zich met jouw vak bemoeit. Van taalfoutjes vergaat de wereld niet, maar ze zorgen voor veel klein leed bij taalgevoelige mensen. Een d/t-fout of een verkeerde spatie geeft kortsluiting in hun hoofd. Door Onze Taal. Een kok kan moeilijk meer onbevangen genieten als ze zelf uit eten gaat. Een accountant zou thuis gek worden van een gebrekkige administratie. Zo hebben taaladviseurs en andere mensen met een precies oog voor taal de lastige gewoonte taalfouten niet meer te kunnen negeren.

Beproeving
Een geoefend oog voor afwijkingen op je vakgebied is van negen tot vijf wel handig, maar daarbuiten is het soms een beproeving. Je kunt nauwelijks meer zorgeloos door het leven gaan. Je afgerichte hersenen slaan meteen aan bij een ontbrekende letter of zelfs een cursieve punt - als een speurhond bij een geurproef.

Spaties
Lang niet iedereen zal het zich kunnen voorstellen, maar zelfs de kleinste fouten kunnen je brein al triggeren. Dat gebeurt dagelijks tientallen keren. Onderweg, thuis voor de televisie, in het restaurant en in de winkel. Foute spaties zijn beruchte voorbeelden. Gisteren in een reclame van Oral-B: 'Een tandarts schoon gevoel'. Au! Dan maar geen elektrische tandenborstel. D/t-fouten zijn minstens zo funest. 'Hier opend binnenkort een sportschool'? Nee, dan zweten we wel ergens anders.

Op tilt
Van de slager kopen we liever geen 'gordon blue' en in het restaurant laten we iets met 'wilde paddestoelen saus' toch maar links liggen. Geen wonder dat we zo vaak honger hebben. En van een foute hoofdletter in een zin, zoals in '25 Arrestaties na rellen', slaan we telkens een klein beetje op tilt. Natuurlijk weten we dat taal niet ieders vak is. Alleen: iedereen dóét er wel iets mee, en veel mensen doen maar wat - onder het mom van 'ze snappen toch wat ik bedoel'. Dat laatste is trouwens de vraag, en er zijn talloze andere redenen waarom je beter correct Nederlands kunt schrijven, maar daar hebben we het nu niet over.

Drama's
Al die taalfoutjes zijn voor mensen zoals wij kleine persoonlijke drama's. Misschien is dát eens een originele reden om je best te doen fouten te vermijden, hoe klein ze ook zijn: uit medelijden. Correct Nederlands is een daad van medemenselijkheid.


Re: - Berend Botje - 20-01-2009

Berend Botje Wrote:Waar ik me ook blauw aan kan ergeren is dat mensen termen uit de natuurwetenschappen gebruiken terwijl ze geen idee hebben van de betekenis. Zo zei Tom Egbers gisteren in Studio Sport maar weer eens dat iets lichtjaren geleden was en hij trok er een gezicht bij alsof dat verschrikkelijk lang was. Dat is natuurlijk onzin want ik denk dat jullie net als ik weten dat een lichtjaar een afstand is en geen tijdseenheid. Nu zijn er wel gevallen waarin je een lichtjaar in overdrachtelijke zin als een tijd zou kunnen aanduiden, maar daar was hier geen sprake van.

Die Egberts leest dit forum blijkbaar niet, want zondag hoorde ik hem het weer zeggen....

Verder hoor ik de laatste weken pogingen om een uitdrukking met 'slagroom' als te gebruiken om aan te geven dat iets af is, maar men weet niet hoe die uitdrukkung precies luidt. Nu heb ik ook een tijd moeten denken en zoeken voor ik er achter was, maar het is: de slagroom (of kers) op de taart. Gisterenochtend hoorde ik in het radio1-journaal tijdens een reportage over een popconcert ter gelegenheid van de aanstaande inauguratie van Obama, waarbij Obama zelf ook even zijn gezicht liet zien, deze eigenaardige variant: het zien van de toekomstige president was de slagroom op het popconcert als toetje.

En dan signaleer ik de nieuwste lachwekkende modegril van de nieuwslezer(s) op met name radio 5. Aan het eind zegt hij: 'Dit was het nosjournaal'. Dat is niet gek, maar hij last een pauze in tussen 'het' en 'nosjournaal'. Het lijkt dan alsof hij in eerst instantie denkt dat de zin af is ('dit was het') en dan ontdekt dat er nog een woord achteraan komt. Blijkbaar doet hij het wel bewust, maar het klinkt behoorlijk stom.


Re: Re: - Mukkus - 20-01-2009

Berend Botje Wrote:klinkt behoorlijk stom.

[baby]


Re: Re: - waf - 20-01-2009

Berend Botje Wrote:Verder hoor ik de laatste weken pogingen om een uitdrukking met 'slagroom' als te gebruiken om aan te geven dat iets af is

als mijn slagroom in haar gezicht is uitgesmeerd is het af ja. voor mij wel iig. :razz:


Re: Taalergernissen - Treesong - 20-01-2009

getver Dead


Re: Taalergernissen - waf - 20-01-2009

Treesong Wrote:getver Dead

vind jij slagroom niet lekker?


Re: Taalergernissen - Treesong - 20-01-2009

Ja... :-&


Re: Re: - Gerben Zonderland - 20-01-2009

waf Wrote:
Berend Botje Wrote:Verder hoor ik de laatste weken pogingen om een uitdrukking met 'slagroom' als te gebruiken om aan te geven dat iets af is

als mijn slagroom in haar gezicht is uitgesmeerd is het af ja. voor mij wel iig. :razz:

Ik ben meer van de cream-pie. :8:


Re: Taalergernissen - waf - 20-01-2009

Treesong Wrote:Ja... :-&

[gay]


Re: Taalergernissen - Bocaloca - 21-01-2009

De stadion speak hoer bij FC Dordrecht =;


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 28-01-2009

Vanmorgen zag ik hem weer, de veel gemaakt fout, in het zwembad, waar ik mijn wekelijkse baantjes trok. Op de plattegrond van het nieuwe in aanleg zijnde parkeerterrein: invalide parkeerplaats.


Re: Taalergernissen - Mukkus - 28-01-2009

Berend Botje Wrote:de veel gemaakt fout

Die fout wordt inderdaad veel gemaakt onder turken, marokkanen, etc.etc.


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 28-01-2009

Dus Turken, Marokkanen, etc.etc. maken veel tikfouten?


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 01-02-2009

Ik hoorde weer een hele fraaie. In het radioprogramma 'Hoezo! Radio' zei een onderzoeker over een therapie tegen dwangneurosen: ... en je ziet dat (...) de dwangklachten bijna helemaal verdwijnen. Dat is een onverhoopt succes natuurlijk.


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 20-02-2009

Zojuist hoorde ik weer een fraaie contaminatie: 'zij ruiken hun kans schoon'.


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 24-02-2009

Vanochtend had een presentator van het Radio1journaal het over kostwinnaars.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 26-02-2009

Het zal de schrik/opwinding/ontsteltenis zijn geweest, maar de reporters/commentatoren bij de vliegramp waren vandaag behoorlijk in de war. De man van Netwerk had het over 9 levens die waren te betreuren, terwijl hij, hoop ik dan maar, doden bedoelde. Eerder op BNR hadden ze een vrouwlijke stagiaire gestuurd die moeite had met enkelvoud/meervoud en met dit/dat:
"Ik sta aan de rand van dat akker....een aantal van de slachtoffers zijn naar Amsterdam vervoerd....het spoor van de brokstukken worden onderzocht...de crash van de boeing dat neerstortte....dit soort zaken zullen worden onderzocht. [-(


Re: Taalergernissen - joep - 26-02-2009

De piloot had wat moeite met werkwoordvervoegingen, geloof ik :

ik land
jij landt
hij landt
wei land......


Re: Taalergernissen - waf - 26-02-2009

joep Wrote:De piloot had wat moeite met werkwoordvervoegingen, geloof ik :

ik land
jij landt
hij landt
wei land......
Undecided


Re: Taalergernissen - Mukkus - 26-02-2009

Hij was overigens wel goed op de hoogte met een nederlands spreekwoord:
"Laten we dat landen maar eens op ons dooie akkertje doen....."

(uit de top5 van foute vliegtuiggrappen van Radio3 hedenochtend.....)


Re: Taalergernissen - waf - 26-02-2009

het vliegtuig viel naar beneden, je hoorde een enorme knal: KEBAB!

Undecided