The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$archive_pages - Line: 2 - File: printthread.php(287) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/printthread.php(287) : eval()'d code 2 errorHandler->error_callback
/printthread.php 287 eval
/printthread.php 117 printthread_multipage



FTM Forum
Taalergernissen - Printable Version

+- FTM Forum (https://fantasytennismanager.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Kantine (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=23)
+--- Thread: Taalergernissen (/showthread.php?tid=45)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 24-03-2009

'Het aantal kinderdagverblijven explodeerde de afgelopen jaren', lees ik in NRC Handelsblad van afgelopen vrijdag, in een artikel over de geluidsoverlast die die instellingen veroorzaken. Die geluidsoverlast verbaast me dan niet.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 25-03-2009

Op de site van de Volkskrant:

Quote:Zaak Arnautovic wegens 'nigger-incident' geseponeerd

Oh? Wegens welk 'nigger-incident' is de zaak Arnautovic dan geseponeerd? :eeeek:


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 07-04-2009

Zonet op RTL-Z werd verteld dat het slecht gaat met de luchtvaartindustrie, omdat Air France-KLM de afgelopen maand minder vracht had vervoerd. Ik was in de veronderstelling dat de luchtvaartindustrie betrekking had op de productie van de vliegtuigen zelf, maar of deze cijfers van invloed waren op bestellingen van nieuwe vliegtuigen werd niet vermeld.


Re: Taalergernissen - Bumme - 07-04-2009

Had dus luchtvaartsector moeten zijn?


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 07-04-2009

Bumme Wrote:Had dus luchtvaartsector moeten zijn?


Ik dacht aan 'commerciële vrachtluchtvaart' of 'lucht(vracht)transportsector', net als de wegtransportsector en watertransportsector, omdat het specifiek over het transporteren van goederen door de lucht ging.


Re: Taalergernissen - Mukkus - 07-04-2009

Met 'luchtvaartindustrie' omvatten ze alle activiteiten van de luchtvaartmaatschappijen, zoals vervoer van mensen en goederen. 'Vliegtuigindustrie' zal specifieker zijn voor de bouw van vliegtuigen.

Neuh, wat mij betreft kan dit wel.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 07-04-2009

Mukkus Wrote:Met 'luchtvaartindustrie' omvatten ze alle activiteiten van de luchtvaartmaatschappijen, zoals vervoer van mensen en goederen. 'Vliegtuigindustrie' zal specifieker zijn voor de bouw van vliegtuigen.

Neuh, wat mij betreft kan dit wel.

Onder luchtvaartindustrie zullen ook alle andere producten vallen die te maken hebben met de luchtvaart, zoals goederenkarretjes, transportbanden en landingslichten. Het woord industrie wordt overal uitgelegd met: het vervaardigen van goederen (in een fabriek) uit grondstoffen, waarbij de term 'secundaire sector' ook vaak toegevoegd wordt. Dienstverlening, zoals het vervoer van mensen en goederen, behoort tot de tertiaire sector, waarbij producten en diensten verkocht (of verhuurd) worden aan personen en bedrijven. Dit is dus waar RTL het over had, niet over de industrie die deze dienst mogelijk maakt. Volgens mij zitten ze dus fout qua woordkeuze.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 10-04-2009

Ik zapte net langs een programma op RTL4 waar Goedele Liekens te gast was, dus dan blijf je even hangen. :wink: Is er een vrouwelijke gynaecoloog te gast die het heeft over 'zwangerschapsincontinentie' :-& , waarbij ze het vrouwelijke geslachtsdeel aanduidt met de vagina, terwijl het toch echt vagina moet zijn. Dan ben je dus echt een dom kutwijf.


Re: Taalergernissen - Kennemerland - 10-04-2009

Peter Wrote:Auw



Re: Taalergernissen - gittermaster - 15-04-2009

Supporters Roda JC gaan eigen schade repareren
De supporters van Roda JC het stadion van hun club vernielden in de wedstrijd Roda JC - Ajax hebben besloten om de aangerichte schade zelf te repareren. Volgens L1 hebben de supporters en de Limburgse club daarin overeenstemming bereikt.

Als voldoende supporters van Roda JC zich aanmelden voor de reparatiedag, dan zal de club geen verdere maatregelen ondernemen. Donderdag zal het stadion worden gerepareerd.

Vorige week werd er tijdens de competitiewedstrijd met stoeltjes gegooid richting Ajax-doelman Kenneth Vermeer. De Amsterdammers wonnen het duel uiteindelijk met 1-2.

ze gaan dus geen maatregelen ondernemen... :roll:


Re: Taalergernissen - Mukkus - 15-04-2009

gittermaster Wrote:Vorige week werd er tijdens de competitiewedstrijd met stoeltjes gegooid richting Ajax-doelman Kenneth Vermeer.

Dit vind ik nog opmerkelijker, door het zo te stellen lijkt het net of Vermeer het doelwit was van de Roda-supporters....


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 29-04-2009

Quote:Jongeren praten alleen keurig als het echt moet
Uitgegeven: 27 april 2009 12:43
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 08:20

AMSTERDAM - Negen op de tien jongeren hechten slechts waarde aan goed Nederlands spreken als dat noodzakelijk is. Vooral tijdens een spreekbeurt of een sollicitatie willen zij zich mondeling fatsoenlijk kunnen uitdrukken. Dat concludeert de Nationale Jeugdraad uit een onderzoek waarvoor de handen ineen werden geslagen met de Nederlandse Taalunie en het Vlaamse tijdschrift Maks!.

Volwassenen
De initiatiefnemers concluderen verder onder meer dat jongeren hun taalgebruik afstemmen op de ontvanger. Het leeuwendeel van de ondervraagden slaat bij volwassenen een beleefdere toon aan dan bij vrienden. Onder elkaar doorspekken zij hun taalgebruik met Engelse woorden, straattaal, dialect en scheldwoorden. Antilliaanse en Surinaamse woorden voeren de boventoon in de gebezigde straattaal.

Sms-taal
De woordkeuze in sms'jes en in chatprogramma's laat amper verschil zien tussen Nederlandse en Vlaamse jongeren. Ruim 1750 jongeren namen deel aan het onderzoek.

Ehm, ook in sollicitatiebrieven en andere 'officiële' correspondentie vinden jongeren het vaak niet nodig om goed Nederlands te SCHRIJVEN. Tijdens sollicitatiegesprekken vindt menigeen het ook niet echt van belang om de potentiële werkgever de indruk te geven dat het tot de mogelijkheden van de sollicitant behoort. En nee, dat geldt niet alleen voor VMBO-sollicitanten, maar ook voor de sollicitant die opgegeven heeft minimaal een HBO-opleiding te hebben voltooid.


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 07-05-2009

Er schiet me nog een te binnen, vorige week, ik weet niet meer welke dag, zei de presentator van het nosjournaal op radio 1 bij de bespreking van het voetbal: de competitie nadert het knooppunt.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 21-05-2009

Arie 'op Safari' Boomsma beweerde zostraks bij Llllllink op reis dat we tegenwoordig nog wel luisteren, maar niet meer horen.... Ik dacht altijd dat je best kon horen zonder te luisteren, maar andersom is nieuw voor mij.


Re: Taalergernissen - Treesong - 22-05-2009

Gerben Zonderland Wrote:Arie 'op Safari' Boomsma beweerde zostraks bij Llllllink op reis dat we tegenwoordig nog wel luisteren, maar niet meer horen.... Ik dacht altijd dat je best kon horen zonder te luisteren, maar andersom is nieuw voor mij.

Nou, dan heb je weer wat geleerd! :wink:


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 22-05-2009

Treesong Wrote:
Gerben Zonderland Wrote:Arie 'op Safari' Boomsma beweerde zostraks bij Llllllink op reis dat we tegenwoordig nog wel luisteren, maar niet meer horen.... Ik dacht altijd dat je best kon horen zonder te luisteren, maar andersom is nieuw voor mij.

Nou, dan heb je weer wat geleerd! :wink:

Van iemand van wie we weten dat hij onverstandige dingen doet zonder na te vragen of het zo wel mag neem ik niet zomaar iets aan.... [-X


Re: Taalergernissen - Treesong - 22-05-2009

Ik ken Arie zeer goed en kan derhalve beamen dat je het best kunt aannemen \Big Grin/


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 22-05-2009

Treesong Wrote:Ik ken Arie zeer goed en kan derhalve beamen dat je het best kunt aannemen \Big Grin/

Als hij tot jouw vrindenkring behoort vind ik hem nog onbetrouwbaarder dan ik hem al vond. Icon_twisted
En ik neem nooit iets aan, zeker niet van vreemden, want dat mag niet van mijn moeder! OSmile


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 23-05-2009

Op Telegraaf.nl:

Quote:Man gedood door misdrijf

IJMUIDEN - Een man, van wie de politie de identiteit nog niet wil vrijgeven, is vrijdagavond overleden
aan de gevolgen van een misdrijf. Politieagenten troffen de man vrijdag tegen acht uur 's avonds gewond
aan in de Roerstraat in IJmuiden. Aan de man werd direct eerste hulp verleend, hij is nog naar een
ziekenhuis in Amsterdam gebracht, maar overleed daar kort na aankomst. De plaats waar het slachtoffer
is gevonden is afgezet. Politiemedewerkers doen er forensisch onderzoek. Over de toedracht en achtergrond
van het misdrijf kan de politie nog niets zeggen. Zaterdag wordt sectie op het stoffelijk overschot van het
slachtoffer verricht

Is de man gedood door een misdrijf? Op welke manier heeft het misdrijf dat dan gedaan?


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 23-05-2009

Zojuist hoor ik iemand bij Felix Meurders, radio 2, in een interview over de Europese verkiezingen zeggen: Europa is in een sneltreinvaart gekomen. Hij bedoelde stroomversnelling.


Re: Taalergernissen - Mukkus - 29-05-2009

Radio 1, kassa Radio:

Verslaggever: We zijn hier bij mevrouw blablabla in Breda, we hoeven de luisteraars niet uit te leggen waar Breda ligt.
Mevrouw: Nee, ik denk dat iedereen wel weet waar Breda ligt.
Verslaggever: Ik ken ook geen grotere plaatsen in de buurt.
Mevrouw: Nou jah, tussen Tilburg en Den Bosch....

Notworthy


Re: Taalergernissen - de nieuwe - 02-06-2009

Mukkus Wrote:Radio 1, kassa Radio:

Verslaggever: We zijn hier bij mevrouw blablabla in Breda, we hoeven de luisteraars niet uit te leggen waar Breda ligt.
Mevrouw: Nee, ik denk dat iedereen wel weet waar Breda ligt.
Verslaggever: Ik ken ook geen grotere plaatsen in de buurt.
Mevrouw: Nou jah, tussen Tilburg en Den Bosch....

Notworthy
Dat is geen taalergernis, maar gewoon dom.
En vermakelijk.


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 03-06-2009

Vanochtend weer een voorbeeld van iemand die niet weet wat een bepaalde uitdrukking betekent: In het radio1-journaal zei een geïnterviewde tijdens een onderwerp over het bezoek van de dalai lama, en de mogelijk negatieve economische gevolgen van een officiële ontvangst door Balkenende:
Als er concurrentie is bij bijvoorbeeld bij een of ander contract tussen twee bedrijven uit twee verschillende landen, dan kan Nederland net naast eh eh het potje pissen.


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 10-06-2009

Op nu.nl:

'Chelsea en Sevilla willen Dembélé'
....
Niet gemeld
Of Dembélé dan ook daadwerkelijk verschijnt lijkt onzeker, al heeft geen enkele van de geïnteresseerde clubs zich al officieel gemeld bij de landskampioen.
....

Ik zou kiezen voor 'Dat' en 'want' en dan 'heeft' voor 'zich' zetten uiteraard...


Re: Taalergernissen - Bocaloca - 10-06-2009

Ik zou me er niet druk om maken \Big Grin/


Re: Taalergernissen - Berend Botje - 12-06-2009

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.internetlastpage.com/">http://www.internetlastpage.com/</a><!-- m -->


Re: Taalergernissen - Gerben Zonderland - 23-06-2009

Quote:Laagste, prijs, garantie, actie
Uitgegeven: 23 juni 2009 09:13
Laatst gewijzigd: 23 juni 2009 09:38

Albert Heijn staat tegenwoordig dag en nacht appeltaarten te bakken. Iedereen die ergens een A-merk met een lagere actieprijs aantreft dan bij Albert Heijn, krijgt zo'n taart cadeau. Door Onze Taal. Deze garantie noemt Albert Heijn "Laagste Actieprijs Garantie" en soms "laagste actieprijsgarantie". De economiesite Z24 houdt het op "laagste prijsgarantie actie". Met al die verschillende schrijfwijzen zou je bijna denken dat er voor dit soort dingen geen regels bestaan …

Het Nederlands is een taal van lange woorden. Engelsen of Fransen die een Nederlandse krant inzien, verbazen zich erover hoeveel letters er kennelijk vlak achter elkaar kunnen staan.


Rioolwaterzuiveringsinstallatie
Nu zijn er wel talen die het nóg bonter maken: het Duits, het Fins en het Groenlands bijvoorbeeld. Groenlanders kunnen zo'n beetje hele zinnen in één woord uitdrukken. Maar goed: het Nederlands heeft dus veel lange woorden, en heus niet alleen hottentottententententoonstelling. Zo heeft iedereen een ziektekostenverzekering, en er zijn dus ziektekostenverzekeringsmaatschappijen (zomaar even twaalf lettergrepen). Verder valt er geregeld iets te lezen over detailhandelsorganisaties, belastingaangifteformulieren, landbouwontwikkelingsgebieden, rioolwaterzuiveringsinstallaties en het baarmoederhalskankervaccin.


Knippen
Veel schrijvers strooien bewust of onbewust met spaties om zo'n lang woord in stukken te knippen. Maar sommige woorden moeten toch echt aan elkaar geschreven worden, omdat ze een samenstelling zijn, en dus een eenheid vormen. Prijsgarantie is zo'n samenstelling, net als actieprijs. En actieprijsgarantie of prijsgarantieactie wordt net zo goed één woord. Maar wat nu als ineens het woord laagste om de hoek komt kijken, een woord dat je gewend bent om los te zien staan, zoals in laagste prijs? Laagste actieprijs garantie, laagste prijsgarantie actie, dat zijn toch nog steeds gegoede Nederlandse woorden?


Mexicaanse griepprik
Natuurlijk is er niks mis met laagste, actieprijs en prijsgarantie. Maar als je laagste actieprijsgarantie schrijft, heb je het over een actieprijsgarantie die laag is, een lage garantie dus, en dat is onzin. Het gaat over een laagste prijs of laagste actieprijs. Hoe druk je dat dan uit? Nou, door nóg meer aan elkaar te schrijven: laagsteactieprijsgarantie of laagsteprijsgarantieactie. Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het klopt wel en je voorkomt er rare fouten mee. Vrijdag stond in Trouw de kop "Mexicaanse griepprik voor iedereen". Omdat het geen Mexicaanse prik is, moet het Mexicaansegriepprik zijn. Vergelijkbaar is de "Franse kaasliefhebber": als je geen Fransman of Française bedoelt, maar een camembertverslindende Nederlander, is dat een Fransekaasliefhebber. (Op internet staat een drieledigesamenstellingenverzameling.)

Omschrijven
Voor wie last heeft van ellenlangewoordenangst: je kunt lange woorden overzichtelijker maken door niet met spaties maar met streepjes te werken. Die mogen namelijk wel, volgens de spellingregels: laagste-prijsgarantie, laagste-prijs-garantie en laagsteprijsgarantie-actie.
En soms is het prettig om zo'n lang woord gewoon niet te gebruiken en te omschrijven wat je bedoelt. 'Een appeltaart voor wie ons de laagste prijs meldt' is een stuk duidelijker dan een laagsteprijsmeldingsappeltaart.

[Image: eusa_drool.gif] Mmmmm.....appelkruimeltaart.....


Re: Taalergernissen - Mukkus - 24-06-2009

Gerben Zonderland Wrote:Mmmmm.....appelkruimeltaart.....

Geen kruimelappeltaart?


Re: - Berend Botje - 13-09-2009

Berend Botje Wrote:Waar ik me ook blauw aan kan ergeren is dat mensen termen uit de natuurwetenschappen gebruiken terwijl ze geen idee hebben van de betekenis. Zo zei Tom Egbers gisteren in Studio Sport maar weer eens dat iets lichtjaren geleden was en hij trok er een gezicht bij alsof dat verschrikkelijk lang was. Dat is natuurlijk onzin want ik denk dat jullie net als ik weten dat een lichtjaar een afstand is en geen tijdseenheid. Nu zijn er wel gevallen waarin je een lichtjaar in overdrachtelijke zin als een tijd zou kunnen aanduiden, maar daar was hier geen sprake van.

Tom heeft toch wat geleerd van deze rubriek, want tijdens het voorpraatje van Vitesse-NEC besigde hij weer het woord 'lichtjaar', maar dit keer in de juiste betekenis.


Re: Taalergernissen - Mukkus - 14-09-2009

Tom had een leuk verhaaltje over die Gaby Jallo van Heracles: "Hij is een geboren Syriër, maar woont al zijn hele leven in Nederland...."

volgens mij is ie dan echt gewoon een nederlander.