FTM Forum
Kunst aankoop - onderhandeling? - Printable Version

+- FTM Forum (https://fantasytennismanager.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Kantine (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=23)
+--- Thread: Kunst aankoop - onderhandeling? (/showthread.php?tid=5541)

Kunst aankoop - onderhandeling? - Marshall - 29-08-2010

Ik gooi het maar gewoon hier op het topic, wellicht dat er mensen zijn die met dit bijltje gehakt hebben?
Mijn vriendin en ik willen een ets van een bekende schilder aankopen bij een gallery in London. Deze gallery heeft online alles ter inzage inclusief de vraagprijzen in ponden (sterling pounds?).
Nou ben ik in het geheel niet bekend met het 'kunstwereldje'. In hoeverre is het 'geoorloofd' om hard te onderhandelen over de prijs van kunst? Of word je dan als een grote onbeschofte boer beschouwd? Uiteraard is het een kwestie van vraag en aanbod en wat de gek ervoor geeft. Maar alles wat we er vanaf kunnen lullen is mooi meegenomen toch? Iemand enig idee?

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Ekslem - 17-09-2010

Geen ervaring mee, maar uiteraard pingelen. Consumentenbond zegt altijd dat je op alles moet afdingen (want je wordt altijd genaaid)

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Mukkus - 17-09-2010

Laag inzetten: 10 voor het doek, 15 euro voor de verf. Arbeidsloon 75 euro. Gewoon een bod doen van 100,-, meer is die kunst niet waard.

Kortom: Het is maar net wat de gek ervoor geeft.

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Gerben Zonderland - 18-09-2010

Mukkus Wrote:Laag inzetten: 10 voor het doek, 15 euro voor de verf. Arbeidsloon 75 euro. Gewoon een bod doen van 100,-, meer is die kunst niet waard.

Kortom: Het is maar net wat de gek ervoor geeft.

Ehm, dat hangt natuurlijk heel erg af van de kunstenaar en van de techniek. Een Rembrandt is pure ambacht, terwijl een Brood of een Heiboer gewoon geklieder is. Wat die laatsten konden, kan ik ook, maar voor een Botticelli of Frans Hals moet je toch iets van klassiek schilderen onder de knie hebben.

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Mukkus - 19-09-2010

Bij Brood of Heijboer gaat gewoon het arbeidsloon naar 5 euro. Bij Rembrandt en Frans Hals betaal je wat meer arbeidsuren......

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Gerben Zonderland - 19-09-2010

Mukkus Wrote:Bij Brood of Heijboer gaat gewoon het arbeidsloon naar 5 euro. Bij Rembrandt en Frans Hals betaal je wat meer arbeidsuren......

Hee, heb je alweer electriciteit? Trouwens.....een partijtje koper kopen?

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Mukkus - 20-09-2010

Gerben Zonderland Wrote:
Mukkus Wrote:Bij Brood of Heijboer gaat gewoon het arbeidsloon naar 5 euro. Bij Rembrandt en Frans Hals betaal je wat meer arbeidsuren......

Hee, heb je alweer electriciteit? Trouwens.....een partijtje koper kopen?

Ik las het, was niet bij ons in de buurt.

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Marshall - 05-10-2010

Het is geen om-de-hoek-kunstenaartje; Bill Jacklin. Maar goed, het kunstwerkje is gekocht, afgeleverd en ligt te wachten op een mooi lijstwerkje...

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Mac - 06-10-2010

en hebbie afgedongen?

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Marshall - 06-10-2010

Wel wat maar er zat echt weinig ruimte voor onderhandeling

Re: Kunst aankoop - onderhandeling? - Ad Wim - 08-10-2010

Mag ik deze in het taalergenissentopic?