17-01-2007, 10:05 AM
Quote:Binnenland
wo 17 jan 2007, 08:14
B-mens staat later op
door Rolien Créton
AMSTERDAM -
Een nieuwe Deense belangenorganisatie, die opkomt voor de rechten van de B-mens, lijkt een gat in de markt te hebben gevonden. B-mensen hebben, in tegenstelling tot A-mensen, een instinctieve voorkeur voor laat opstaan en laat naar bed gaan. Doel van de Deense belangenvereniging is om een nieuw ritme op het werk, de school en de kinderopvang in te voeren zodat de B-mens beter tot zijn recht komt.
Al vanaf de eerste dag van de oprichting van de organisatie B-samenleving stromen de aanmeldingen van nieuwe leden binnen. Logisch, vindt de voorzitster, ingenieur Camilla Kring. ââ¬Å¾Het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen tegelijkertijd met de koeien en de kippen op moeten staanââ¬Â, aldus Kring. Nu al wordt van internationale uitbreiding gesproken.
Het succes van de B-samenleving is enigszins te begrijpen. Vooral in de wintermaanden heeft de bevolking in Scandinavië moeite om ââ¬â¢s ochtends in de diepe duisternis eropuit te gaan. Bovendien is het begrip ââ¬â¢deeltijd werkenââ¬â¢ in Denemarken onbekend en vormt het dagelijks leven voor veel Denen niet alleen een gevecht tegen de tijd, maar ook tegen vermoeidheid.
Veel oplossingen die in de afgelopen jaren werden aangedragen, zijn echter een stille dood gestorven. Zo probeerde men een paar jaar geleden op grote schaal de siësta in te voeren en werden er op verschillende werkplekken cursussen in hazenslaapjes gegeven. De Denen voelden zich gesteund door het feit dat ook Napoleon, Einstein en Da Vinci bekendstonden om hun hazenslaapjes.
Het leek een succes totdat bekend werd dat juryleden van de Deense Vluchtelingenraad, die over het lot van vluchtelingen beslissen, regelmatig vergaderingen met gesloten ogen bijwoonden. Ook waren er medewerkers van de belastingdienst die hun werk met gesloten ogen uitvoerden. De slapers argumenteerden dat hun gesloten ogen slechts van uiterste concentratie getuigden, maar dit argument ging er bij weinig mensen in. De hazenslaapjes werden afgeblazen en de Denen waren terug bij af. Tot de B-samenleving werd geïntroduceerd.
Volgens de voorzitster van de organisatie is de B-samenleving een logisch gevolg van de huidige kennissamenleving, waarin werk steeds vaker onzichtbaar is omdat het om ââ¬â¢denkwerkââ¬â¢ draait. Kring: ââ¬Å¾Toch houden we instinctief nog steeds vast aan het oude acht-tot-vier-ritme uit de agrarische en de industriële samenleving.ââ¬Â Voor een B-mens is deze gedachtegang echter een nachtmerrie. Kring: ââ¬Å¾Een B-mens loopt het liefst de hele morgen in zijn pyjama en weet dat de goede ideeën niet per se tussen acht en vier komen.ââ¬Â
De organisatie heeft tot een stroom van reacties uit het hele land geleid van mensen die zich eindelijk begrepen voelen. ââ¬Å¾Ik werd nooit serieus genomen als ik in de klas probeerde uit te leggen dat mijn lichaam vóór tien uur ââ¬â¢s ochtends niet functioneertââ¬Â, vertelt een lerares. ââ¬Å¾Niemand begreep dat het de schuld van de samenleving was dat ik altijd te laat kwam.ââ¬Â