13-07-2007, 10:40 AM
Quote: Skills voor de nieuwe ME (V2)
Goalkeeper skills
Handling - Des te hoger de behandeling des te beter de keeper zal zijn met het tegen (in 1x tegen) houden van moeilijke ballen. Een keeper met een lage behandeling zal waarschijnlijk niet in staat zijn om de bal meteen in 1x te klemmen als het goed met veel kracht is geschoten. Dit kan tot gevolg hebben dat spitsen de kans krijgen uit een rebound of dat de bal zelfs tot corner gewerkt word.
Out of Area/uitkomen - Dit blijft onveranderd, het is als het ware hetzelfde als positiespel (Positioning) en snelheid (Speed) voor de keepers als ze eens niet bezig zijn met het maken van reddingen.
Reflexes/Reflexen - Des te hoger dit is des te sneller een keeper een bal aan zal zien komen waarna hij ook sneller een redding zal voorbereiden. Daarnaast zal bij een hoge stat voor reflexen (Reflexes) de tijd die een keeper nodig heeft om 'bij te komen' na een goede redding verkorten.
Agility/Lenigheid - Een keeper met een hoge lenigheid (Agility) zal ballen pakken die verder en hoger komen dan normaal het geval is. Dit geldt voor zowel de ballen die over de keeper heen kunnen gaan als ballen die voor de keeper langs vliegen. Daarnaast heeft lenigheid ook nog te maken met het maken van reddingen, des te hoger deze skill des te de keeper in staat is om de hoek in te duiken.
Throwing/Uitgooien: Is de spelvisie (Gamevision), korte passes en lange passes voor de keeper. Alles in één dus.
Field players skills
Positioning/Positiespel - De snelheid waarmee een speler zonder de bal, die niet in een achtervolging is op een andere speler met de bal in staat is om zich aan te passen aan de positie waarin hij op een bepaald moment staat.
Speed/Snelheid - De snelheid waarmee een speler met de bal over het veld rent. Dit wordt ook gebruikt in een achtervolging op een tegenstander die de bal heeft.. Wie weet kan je hem wel inhalen?
Short passes/Korte passen - Des te hoger deze skill is des te beter de korte passes zijn die een speler zal maken. Korte passes zijn passes die gemaakt worden naar een speler die op maximaal 1/3e van het veld staat.
Long passes/Lange passes - Hetzelfde als het bovenstaande, alleen dan voor passes langer dan 1/3e van het veld.
Crosses/Voorzetten - Voorzetten zijn speciale passes die normaal gesproken gericht zijn aan een aanvallende speler die zich bevindt aan de kant van de tegenstander. Des te hoger deze skill, des te hoger de precisie is waarmee deze pass zal plaatsvinden.
Finishing/Scoren - De schotkracht waarmee een bal is afgeschoten door de speler. Des te hoger de scoringskill des te krachtiger de schoten gemaakt door een speler zullen zijn.
Long shots/Afstandsschoten - Hetzelde als scoren (Finishing) maar dan voor schoten die genomen worden van enige afstand (ongeveer rond het midden van de 2e rij als je het bekijkt in de match viewer)
Heading/Koppen - Koppen is goed voor meerdere doeleinden. Een hiervan is de kracht waarmee je een kopbal naar goal stuurt (dit gebeurt normaal naar aanleiding van een voorzet of een lange pass) Des te hoger deze skill des te krachtiger de kopbal zal zijn.Koppen zorgt er ook voor dat spelers ballen die hoog komen gemakkelijker kunnen controleren dan normaal het geval is (hier fungeert het dus meer als een soort spring skill) en zorgt er daarnaast voor dat spelers de bal direct kunnen aannemen op het moment dat de speler de bal aanraakt. Als de skill Koppen niet zo hoog is kan het zo zijn dat de speler de bal zal kwijtraken (omdat deze tegen hem aan botst) en dan waarna de speler voor een halve seconde niks zal doen.
Tackling/Tackelen - Duidelijk, dit is de mate waarin een speler in staat is een tegenstander te tackelen. Daarnaast is het de graadmeter voor het maken van overtredingen. Des te hoger deze skill namelijk is des te minder groot is de kans dat hij een overtreding zal begaan. (Dit natuurlijk tenzij de speler een echte dribbelkoning is) Daarnaast is het zo dat als de tackelskill hoog is dat de speler minder tijd nodig heeft om te herstellen van zijn ingezette tackel.
Game Vision/Spelvisie - Des te hoger deze skill is des te groter de cirkel is waarin de speler kan 'zien'. In deze cirkel zal hij zich aanpassen aan de situatie waarop hij zijn keuzes baseert. Deze skill is van belang als het aankomt op dribbelen (dribbling) en passen (passing). Dribelaars zullen ervan profieren aangezien ze meer spelers kunnen zien waardoor ze beter weten welke kant ze wel (en ook niet) op moeten/ kunnen gaan. Passers weten beter welke speler ze moeten aanspeler met hun pass, en samen met een goede passingskill zou dit wel eens een dodelijk wapen kunnen zijn..
Strength/Kracht -Zoals al meer gesuggereerd werd zou dit eigenlijk hernoemd moeten worden naar conditie. Des te hoger deze skill is des te minder fitness een speler zal verspelen gedurdende een wedstrijd.
Dribbling/Dribbelen - Als deze skill hoog is zal de speler gemakkelijker langs spelers komen. Daarnaast zal hij beter in staat zijn om tackles te ontwijken.
Technique/Techniek - Zorgt ervoor dat je een bal beter kan controleren op het moment dat je de bal voor het eerst aanraakt, dat je geen fouten maakt onder het dribbelen (zodat je niet meer dribbels maakt dat nodig is, natuurlijk meer accuraat aan de hand van de positie van de speler), voorziet een schot van een speler van een gerichte precisie (des te hoger de techniek skill des te beter een speler in staat is een bal te plaatsen), en daarnaast helpt het ook als het aankomt op de hoogte waarop de korte passes (en de dibbels) richting grond zullen gaan.