16-11-2007, 07:16 PM
waf Wrote:Ronnie D. Wrote:Vraag me eerlijk gezegd ook af waar dat van die lagere vergoeding vandaan komt.
Heb zelf in een situatie van gedwongen ontslag gezeten ivm een doorstart van het bedrijf waar ik werkte. En in dat soort gevallen gaat de kantonrechters formule in werking en die is gebaseerd op leeftijd en dienstjaren. Staat gewoon een simpele rekenformule waarbij de premie word bepaald aan de hand van je salaris.
Bij afvloeingsregelingen wegens bezuinigingen, of als ze gewoon van je af willen, doen ze je gewoonlijk een bod wat je aanneemt of aanvecht. Mogelijk dat daar wel een clausule bij kan zitten die mindering van het bedrag vraagt bij snel vinden van ander werk. Maar geen idee of dit wettelijk is.
het wordt toch klip en klaar uitgelegd waar die lagere vergoeding vandaan komt? met een uitspraak erbij, en dan ga je het nog een beetje in twijfel zitten trekken? :roll: de kantonrechtersformule is axbxc, gewogen dienstjaren x maandsalaris x correctiefactor. over die correctiefactor hebben flix en ik het.
Was een beetje te snel met reageren, had namelijk de tweede pagina over het hoofd gezien #-o
Quote:als er sprake is van een doorstart is er sprake van een faillissement. dan geldt geen kantonrechtersformule, dan word je ontslagen en dan geldt de loongarantieregeling. de opzegtermijn is max 6 weken, daarna ga je de ww in.
afvloeingsregelingen moet je aanvaarden of verwerpen, maar dat is alleen bij collectief ontslag, niet zoals een ontslag bij bv jol.
Maar hoe kom jij aan de wijsheid dat er sprake is van een faillisement bij een doorstart? Okee doorstart is in deze context misschien wat rot gekozen.
Bij het bedrijf waar ik werkte was totaal geen sprake van faillisement. Werd simpelweg een deel gesloten omdat de vergunningen voor een bepaald deel van de fabriek niet meer werden verlengd door de gemeente. Was dus een overschot aan personeel. En dat personeel werd via de kantonrechters formule afgekocht. Zal toch zelf wel weten op wat voor manier ik mijn geld krijg.
De afvloeiingsregelingen waren jaren daarvoor bij een aantal overbodige mensen die tegen de VUT zaten. Had dus ook totaal niets met collectief ontslag te maken.
Regels zijn er om...tussendoor te lezen...