27-11-2007, 12:19 PM
Training en de ontwikkeling van vaardigheden
We hebben een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop vaardigheden worden getraind en in hoe spelers hun vaardigheden in de tijd verliezen. We zullen deze veranderingen hier uitleggen, maar je vindt ze in meer detail in de regels. Onthoud echter dat het één samenhangend systeem is hoe spelers hun vaardigheid in de tijd ontwikkelen, uitgaande van hun leeftijd, training en het vaardigheidsniveau.
Tot dusver werden vaardigheden altijd met dezelfde snelheid getraind, onafhankelijk van hoe hoog of laag die vaardigheid was. De enige factoren die je training beïnvloedden, waren de leeftijd van de speler en de vaardigheid die getraind werd. Dit had tot gevolg dat veel managers een speler maar één type training gaven. Op het moment dat deze ene vaardigheid optimaal was, werd de speler vaak als te oud beschouwd om hem nog een secundaire vaardigheid aan te leren. Omdat spelers al op relatief jonge leeftijd als ââ¬Ëcompleetââ¬â¢ werden beschouwd, leidde dit tot een overaanbod van gekwalificeerde spelers. Met het nieuwe systeem willen we dit patroon doorbreken en willen we managers stimuleren om méér tijd te besteden aan het trainen van mÃÂnder spelers.
Het nieuwe systeem gaat uit van drie factoren: type training, leeftijd en huidig vaardigheidsniveau. Simpel gezegd zal training minder afhankelijk zijn van leeftijd dan tevoren, maar zal het vaardigheidsniveau wel invloed op de snelheid krijgen. De belangrijkste effecten van deze hervorming zijn:
ââ¬Â¢ Alle spelers zullen lage vaardigheidsniveaus VEEL sneller trainen dan op dit moment. Naarmate het niveau stijgt, daalt de trainingssnelheid voor die vaardigheid. Op de hoogste vaardigheidsniveaus zullen alle spelers langzamer trainen dan nu.
ââ¬Â¢ Spelers die in vergelijking met hun leeftijdsgenoten erg hoge vaardigheden hebben - bijvoorbeeld zeer goede jeugdspelers - zullen wat minder snel trainen dan tevoren.
ââ¬Â¢ Oudere spelers die in vergelijking met de beste van hun leeftijdsgenoten lage vaardigheden hebben, zullen juist wat sneller trainen.
ââ¬Â¢ De meerderheid van de spelers zal sneller kunnen trainen dan nu - tenzij ze één vaardigheid tot erg hoge niveaus trainen.
Een voorbeeld: Een 17-jarige keeper die hoog in de vaardigheid 'goed' zit, zal er langer over gaan doen om tot het niveau 'goddelijk' te komen (en hetzelfde geldt voor een getalenteerde 17-jarige verdediger, middenvelder, vleugelspeler, etc.).
Daarentegen zal een 24-jarige speler die formidabel is in scoren (of verdedigen, of positiespel, etc.) sneller trainen dan nu. Dit geldt voor alle vaardigheden, behalve spelhervatten. Bij lage vaardigheden zal training veel zichtbaarder worden, omdat een middenvelder met wereldklasse positiespel maar laag passen opeens veel sneller kan stijgen in passen.
Tot slot hebben we ook wijzigingen aangebracht in het vaardigheidsverlies. Voorheen was dit willekeurig en gebaseerd op leeftijd. Een speler kreeg, naarmate hij ouder werd, een steeds grotere kans op vaardigheidsverlies - in sommige gevallen meerdere niveaus tegelijk. Het nieuwe systeem zal niet langer willekeurig zijn, maar meer een geleidelijk en voorspelbaar 'verouderingsproces'. Van belang zijn de leeftijd van de speler en het niveau van iedere vaardigheid: hogere vaardigheden dalen sneller en lagere vaardigheden juist langzamer dan nu.
Dit zorgt ervoor dat de ontwikkeling van spelers meer individueel bepaald is. Voorheen verloren spelers nooit vaardigheden voor ze 26 waren. Dat zal nog steeds weinig voorkomen, maar de precieze leeftijd dat het vaardigheidsverlies begint, kan van speler tot speler verschillen, afhankelijk van de hoogte van zijn vaardigheden.
We verwachten dat dit nieuwe systeem een aantal interessante effecten heeft. Het trainen van een tweede vaardigheid gaat sneller (omdat het vaak op een lager niveau begint dan de eerste vaardigheid). Omdat hogere vaardigheden sneller dalen dan lagere vaardigheden, kan een speler met meerdere vaardigheden ook tot op hogere leeftijd van waarde zijn voor je team.
Spelers met extreem hoge vaardigheden zullen hun vaardigheden het snelst verliezen. Sommige uitzonderlijke spelers kunnen zelfs binnen één seizoen een behoorlijk vaardigheidsverlies te verwerken krijgen.
Let op: tijdens het komende seizoen zullen vaardigheidsverlies en training op verschillende dagen gemeld worden, zoals dat tot nu toe ook het geval was. Vanaf het seizoen daarna zullen we deze zaken combineren op de dag van de training.
Achtergrondtraining (klaverjassen)
Tot nu toe was er een klein trainingseffect voor ALLE spelers in een team, of ze nu een wedstrijd op een trainingspositie hadden gespeeld of niet. In het nieuwe systeem zal deze 'klaverjas'-training alleen nog gegeven worden aan spelers die in de week een wedstrijd hebben gespeeld. Zonder deze wijziging zou deze training anders te goed worden.
Controlerend spel
Het trainingstype 'controlerend spel' zal nu ook keepers de verdedigingsvaardigheid bijbrengen.
Spelhervatten
Het trainen van spelhervatten zal niet langer voor het gehele team van nut zijn, maar slechts voor spelers die in die week een wedstrijd hebben gespeeld. De spelhervatter en de keeper ontvangen 25% extra Spelhervatten-training. Op die wijzigingen na zal deze trainingsvorm niet veranderen - het vaardigheidsniveau is niet van belang voor de trainingssnelheid of voor het vaardigheidsverlies. Deze uitzondering maken we omdat we van plan zijn wijzigingen aan te brengen in hoe spelhervatten wordt gebruikt in de wedstrijd. Dit willen we eerst afronden voordat we wijzigingen aanbrengen in hoe spelhervatten wordt getraind. Ook het moment dat spelhervatten mee gaat spelen in de spelerssalarissen is uitgesteld. Meer informatie over de veranderingen m.b.t. spelhervatten volgt gedurende het komende seizoen.
We hebben een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop vaardigheden worden getraind en in hoe spelers hun vaardigheden in de tijd verliezen. We zullen deze veranderingen hier uitleggen, maar je vindt ze in meer detail in de regels. Onthoud echter dat het één samenhangend systeem is hoe spelers hun vaardigheid in de tijd ontwikkelen, uitgaande van hun leeftijd, training en het vaardigheidsniveau.
Tot dusver werden vaardigheden altijd met dezelfde snelheid getraind, onafhankelijk van hoe hoog of laag die vaardigheid was. De enige factoren die je training beïnvloedden, waren de leeftijd van de speler en de vaardigheid die getraind werd. Dit had tot gevolg dat veel managers een speler maar één type training gaven. Op het moment dat deze ene vaardigheid optimaal was, werd de speler vaak als te oud beschouwd om hem nog een secundaire vaardigheid aan te leren. Omdat spelers al op relatief jonge leeftijd als ââ¬Ëcompleetââ¬â¢ werden beschouwd, leidde dit tot een overaanbod van gekwalificeerde spelers. Met het nieuwe systeem willen we dit patroon doorbreken en willen we managers stimuleren om méér tijd te besteden aan het trainen van mÃÂnder spelers.
Het nieuwe systeem gaat uit van drie factoren: type training, leeftijd en huidig vaardigheidsniveau. Simpel gezegd zal training minder afhankelijk zijn van leeftijd dan tevoren, maar zal het vaardigheidsniveau wel invloed op de snelheid krijgen. De belangrijkste effecten van deze hervorming zijn:
ââ¬Â¢ Alle spelers zullen lage vaardigheidsniveaus VEEL sneller trainen dan op dit moment. Naarmate het niveau stijgt, daalt de trainingssnelheid voor die vaardigheid. Op de hoogste vaardigheidsniveaus zullen alle spelers langzamer trainen dan nu.
ââ¬Â¢ Spelers die in vergelijking met hun leeftijdsgenoten erg hoge vaardigheden hebben - bijvoorbeeld zeer goede jeugdspelers - zullen wat minder snel trainen dan tevoren.
ââ¬Â¢ Oudere spelers die in vergelijking met de beste van hun leeftijdsgenoten lage vaardigheden hebben, zullen juist wat sneller trainen.
ââ¬Â¢ De meerderheid van de spelers zal sneller kunnen trainen dan nu - tenzij ze één vaardigheid tot erg hoge niveaus trainen.
Een voorbeeld: Een 17-jarige keeper die hoog in de vaardigheid 'goed' zit, zal er langer over gaan doen om tot het niveau 'goddelijk' te komen (en hetzelfde geldt voor een getalenteerde 17-jarige verdediger, middenvelder, vleugelspeler, etc.).
Daarentegen zal een 24-jarige speler die formidabel is in scoren (of verdedigen, of positiespel, etc.) sneller trainen dan nu. Dit geldt voor alle vaardigheden, behalve spelhervatten. Bij lage vaardigheden zal training veel zichtbaarder worden, omdat een middenvelder met wereldklasse positiespel maar laag passen opeens veel sneller kan stijgen in passen.
Tot slot hebben we ook wijzigingen aangebracht in het vaardigheidsverlies. Voorheen was dit willekeurig en gebaseerd op leeftijd. Een speler kreeg, naarmate hij ouder werd, een steeds grotere kans op vaardigheidsverlies - in sommige gevallen meerdere niveaus tegelijk. Het nieuwe systeem zal niet langer willekeurig zijn, maar meer een geleidelijk en voorspelbaar 'verouderingsproces'. Van belang zijn de leeftijd van de speler en het niveau van iedere vaardigheid: hogere vaardigheden dalen sneller en lagere vaardigheden juist langzamer dan nu.
Dit zorgt ervoor dat de ontwikkeling van spelers meer individueel bepaald is. Voorheen verloren spelers nooit vaardigheden voor ze 26 waren. Dat zal nog steeds weinig voorkomen, maar de precieze leeftijd dat het vaardigheidsverlies begint, kan van speler tot speler verschillen, afhankelijk van de hoogte van zijn vaardigheden.
We verwachten dat dit nieuwe systeem een aantal interessante effecten heeft. Het trainen van een tweede vaardigheid gaat sneller (omdat het vaak op een lager niveau begint dan de eerste vaardigheid). Omdat hogere vaardigheden sneller dalen dan lagere vaardigheden, kan een speler met meerdere vaardigheden ook tot op hogere leeftijd van waarde zijn voor je team.
Spelers met extreem hoge vaardigheden zullen hun vaardigheden het snelst verliezen. Sommige uitzonderlijke spelers kunnen zelfs binnen één seizoen een behoorlijk vaardigheidsverlies te verwerken krijgen.
Let op: tijdens het komende seizoen zullen vaardigheidsverlies en training op verschillende dagen gemeld worden, zoals dat tot nu toe ook het geval was. Vanaf het seizoen daarna zullen we deze zaken combineren op de dag van de training.
Achtergrondtraining (klaverjassen)
Tot nu toe was er een klein trainingseffect voor ALLE spelers in een team, of ze nu een wedstrijd op een trainingspositie hadden gespeeld of niet. In het nieuwe systeem zal deze 'klaverjas'-training alleen nog gegeven worden aan spelers die in de week een wedstrijd hebben gespeeld. Zonder deze wijziging zou deze training anders te goed worden.
Controlerend spel
Het trainingstype 'controlerend spel' zal nu ook keepers de verdedigingsvaardigheid bijbrengen.
Spelhervatten
Het trainen van spelhervatten zal niet langer voor het gehele team van nut zijn, maar slechts voor spelers die in die week een wedstrijd hebben gespeeld. De spelhervatter en de keeper ontvangen 25% extra Spelhervatten-training. Op die wijzigingen na zal deze trainingsvorm niet veranderen - het vaardigheidsniveau is niet van belang voor de trainingssnelheid of voor het vaardigheidsverlies. Deze uitzondering maken we omdat we van plan zijn wijzigingen aan te brengen in hoe spelhervatten wordt gebruikt in de wedstrijd. Dit willen we eerst afronden voordat we wijzigingen aanbrengen in hoe spelhervatten wordt getraind. Ook het moment dat spelhervatten mee gaat spelen in de spelerssalarissen is uitgesteld. Meer informatie over de veranderingen m.b.t. spelhervatten volgt gedurende het komende seizoen.
The great old Ludwig von...