10-06-2008, 09:42 AM
Quote:Hoop en wanhoop in café in Rome
Door AART HEERING
rome - ,,Olandesi tutti froci!ââ¬â¢Ã¢â¬â¢: Alle Nederlanders zijn homoââ¬â¢s!, roepen de klanten van het Romeinse buurtcafé mij toe, wanneer ik mij vertoon in een oranje shirt.
Teleurstelling druipt van het geschminkte gelaat van een Italiaanse fan. FOTO REUTERS
,,Italiani languide checche!ââ¬â¢Ã¢â¬â¢: Italianen zwoele nichten!, antwoord ik gevat, want ik kan mij aanpassen aan het tifoso-jargon. Daarmee is de trend gezet voor een avond waarin met name mijn Romeinse medebezoekers de zenuwen door de keel gieren. De commentator van RAI 1 begint vol vertrouwen. Wij hebben al dertig jaar niet van de Nederlanders verloren, ze zijn zwak op de flanken en het zal niet moeilijk zijn om ze buiten ons doelgebied te houden, betoogt hij. Het café stemt er gaarne mee in, maar begint na tien minuten van oranje aanvallen toch wat te twijfelen.
,,Dit gaat niet goed zo,ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ mompelt Giancarlo. En de commentator stelt voor om ââ¬Ëhet initiatief eerst maar aan hen te latenââ¬â¢ met de curieuze overweging, dat ââ¬Ëhet spel maken nu eenmaal in hun DNA zitââ¬â¢. De volgende minuten verlopen zonder veel commentaar, behalve wanneer een dubbele tackel van Ambrosini wordt onthaald met kreten als ,,Slager!ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ en ,,Beesten!.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Het doelpunt van Van Nistelrooy wordt unaniem voor buitenspel gehouden, totdat de commentator sportief uitlegt dat het echt niet zo is. Na vijf minuten angstige spanning slaat goal nummer twee in als een bom.
Over het café daalt een doodse stilte neder en mijn uitingen van vreugde worden niet op prijs gesteld. ,,Als je niet ophoudt zul je merken dat we niet alleen Roemenen, maar ook Nederlandeers voor hun raap kunnen slaan!,ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ dreigt Paolo. ,,Word eens wakker!,ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ probeert Federico de azzurri op te peppen. En de op tv klaagt de commentator, dat er ââ¬Ënooit iemand is om ze tegen te houdenââ¬â¢. In de rust geeft Giancarlo gelaten een objectieve analyse: ,,Die van ons zijn het veld in gegaan als wereldkampioenen, zeker van de winst. Jullie daarentegen vechten met de strijdbaarheid van een ploeg die de wereldkampioenen moet verslaan.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
hehe