19-11-2008, 11:05 AM
omyaca Wrote:Ho even, dit is niet waar. Ik zei niet dat het zeker niet het geval zal zijn. Natuurlijk is de kans groter dat de nummer 1 het medailleklassement wint, dan dat de nummer 2 het medailleklassement wint. Ik zei alleen dat het best mogelijk is dat een lager geklasseerde deelnemer het medailleklassement wint. Ik ben het niet eens met de gedachte dat iedereen die hoger staat in het algemeen klassement sowieso hoger staat in het medailleklassement. Bijvoorbeeld Haggie en Andre hebben dan veel te weinig medailles voor hun klassering en Tim-Army, die kansloos laatste wordt, staat hoger in dat klassement dan de nummer 2 en 3.
Maar nogmaals, natuurlijk is de kans groter dat de nummer 1 het medailleklassement wint dan dat een willekeurige ander dat doet. Ik heb even een simulatie gedaan met 19 deelnemers, 34 weken en iedere deelnemer iedere week een score Normaal(200,400) verdeeld (dit vind jij en bv ook Kooltje vast aannemelijk :wink: ). De kans dat de nummer 1 in het eindklassement ook de (gedeeld) meeste gouden medailles verdiend is dan ongeveer 33%.
In het echt liggen de scores wrs in bepaalde weken veel minder ver uit elkaar en zal bovendien de gedeeld meeste gouden medailles niet altijd de eerste plek opleveren. Die kans zal dus nog veel kleiner zijn. Het is dus lang niet zo vanzelfsprekend dat de nummer 1 ook met het medailleklassement aan de haal gaat.
Kijk, je bent econometrist of je bent het niet. =D> Ik vind dat je wel een punt hebt idd, ik had het ook zomaar kunnen worden en ik word 6de overall. Ik was trouwens vóór the-winner-takes-it-all en ondanks dat ik daar nu uitgerekend zelf de dupe van ben sta ik nog steeds achter deze opzet.
Maar to the point, bedankt voor de organisatie Mac, ik heb het spel met heel veel plezier gespeeld en de FTM site (en dus jij) heeft daar een groot aandeel in gehad!
O, en over de AO gesproken, ik heb net mijn ticket naar Melbourne geboekt van 17 t/m 22 januari. =P~