16-09-2009, 09:19 AM
Mukkus Wrote:harry_bierdop Wrote:Mukkus Wrote:Ploegsfeer, Teamgeest, Saamhorigheid, voor elkaar willen vechten, mes tussen de tanden, bloed, zweet en tranen, wil om te winnen etc.etc. is gewoon retebelangrijk. Als je dat als trainer voor elkaar krijgt, stap je elke wedstrijd met een 1-0 voorsprong het veld op. Dan pas komen de voetbalcapaciteiten om de hoek kijken.
Laat ik hier als voorbeeld Been nemen die als geen ander in staat is om bovenstaande vaardigheden in een groep te creëren door middel van zijn manier van werken. Zowel op voetbalgebied (soort trainingen/tactisch etc) als op sociaal gebied (omgang met de groep, omgang met elkaar etc) werkt hij op een bepaalde manier waardoor "zijn" teams de door jou genoemde vaardigheden vaak snel en goed beheersen. Dit is een capaciteit van Been waarmee hij de voetbalkwaliteit binnen een groep naar een hoger plan trekt.
Dan hebben we een beetje een verschil van mening. Het met elkaar om kunnen gaan, sociaal zijn, communicatie, elkaar helpen is gewoon een menselijke eigenschap. Heeft m.i. niks met voetbal te maken.
Been is daar inderdaad een goeie in. Wat is probeer duidelijk te maken, is dat Sollied daar niet sterk in was/is (of zoals gemeld: Het botste met de Heerenveen-cultuur).....en daar ligt de m.i. de oorzaak van de crisis bij Heerenveen. Ben regelmatig bij een training geweest, maar de sfeer was gewoon erg steriel, werden geen dolletjes gemaakt op de training, er werd niet gelachen, etc.etc.
volgens mij zeggen jullie hetzelfde.
de kwalititeiten van een speler zijn doorgaans niet echt aan verandering onderhevig, maar de trainer en de samenstelling van de groep kan de prestaties van een groep in zijn geheel naar een hoger plan trekken.
zo was ik ervan overtuigd dat feyenoord vorig jaar qua materiaal makkelijk in de top 5 moest kunnen eindigen, maar door de wisselwerking groep-verbeek is dat niet gelukt. oftewel, de plek op de ranglijst zei imo niets over de kwaliteit van de selectie an sich.
ik ben het dus met mukkus eens, maar ik geloof ook met harry.