02-10-2004, 12:30 PM
Lamme Lennie Wrote:Dre Wrote:Lamme Lennie Wrote:Dre Wrote:Berend Botje Wrote:Dre Wrote:Hoeveel Nederlanders zijn er nou echt geboren in Nederland.
Wil je serieus beweren dat de meeste Nederlanders niet in Nederland zijn geboren?
Nee dat niet..was gewoon een vraagstelling. Hiermee bedoel ik dat je niet in Nederland geboren hoeft te zijn om een Nederlander te zijn.
Maar dat is wat anders dan het geval Kalou.
Wat is het verschil dan volgens jou?
Ik ga ervan uit dat jij bedoelt dat je niet in Nederland geboren hoeft te zijn om Nederlander te zijn, omdat een van beide ouders een Nederlands paspoort heeft. Ik zou niet weten hoe je het anders bedoelt. En bij Kalou is dit niet het geval. Of heb ik je gedachten verkeerd gelezen? Zo ja, hoe kan je dan Nederlander zijn zonder in Nederland geboren te zijn?
Je zou het wel denken, maar volgens de wet hoeft dit niet te zijn.
Optie of naturalisatie
Vreemdelingen die Nederlander willen worden, hebben twee mogelijkheden: optie of naturalisatie. Zij doen er goed aan eerst na te gaan of zij voldoen aan de eisen van de optieprocedure. Dat is namelijk de eenvoudigste weg.
De belangrijkste voorwaarden
Vreemdelingen die de Nederlandse nationaliteit willen krijgen, moeten aan enkele voorwaarden voldoen, zoals:
Zij wonen 5 jaar of langer legaal in Nederland
Ze hebben een geldige verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor een verblijfsdoel dat niet tijdelijk is (dus bijvoorbeeld geen studie)
Zij zijn voldoende ingeburgerd en kunnen Nederlands spreken, lezen, schrijven en verstaan
Zij zijn bereid afstand van hun huidige nationaliteit te doen
Zij moeten enkele documenten kunnen tonen zoals een geboorteakte en een certificaat van de naturalisatietoets
Zij mogen de laatste vier jaar geen gevangenisstraf of hoge geldboete hebben gekregen