13-11-2005, 07:06 PM
Bor de Wolf Wrote:goa Wrote:Het Stendhal-syndroom is een psychische aandoening die optreedt als iemand volledig overrompeld wordt door de schoonheid van kunst. Lichamelijke verschijnselen zijn een versnelde hartslag, duizeligheid, verwarring en flauwvallen. In ernstige gevallen treden soms zelfs vormen van manie, hallucinaties of andere psychotische verschijnselen op.
De aandoening is genoemd naar de 19e-eeuwse Franse schrijver Stendhal (pseudoniem van Marie-Henri Beyle), die in zijn werk gedetailleerd beschreef hoe hij in 1817 tijdens een bezoek aan Florence emotioneel werd aangegrepen door het artistieke karakter van de stad. Er zijn door de jaren heen meerdere gevallen bekend van toeristen die duizelig worden of flauwvallen bij het aanschouwen van kunst in Florence, met name in het Uffizi-museum.
Nu heb ik gisteren in Riga een dame ontmoet die bij mij vergelijkbare gevoelens wist los te maken, wat een ongekende schoonheid =P~ :8: =D> :eeeek:
Het mooie van zo'n ervaring is toch vooral dat je weer eens een lesje nederigheid krijgt op je ouwe dag. Ondanks het feit dat je denkt op je 34e een geslepen vos te zijn blijk je in het aangezicht van dergelijke schoonheid ineens weer de helft van die leeftijd :wink:
Ik heb een foto oh naarling, je mag wel een keer komen kijken

I believe in Jim Jones.
We Drink The Cool-Aid Because That's All That's Being Served
We Drink The Cool-Aid Because That's All That's Being Served