05-07-2010, 01:49 PM
Mac Wrote:ik vind iemand trappen van een heel andere orde dan een bal tegenhouden met je handen en ik ben het in dit geval ook zeker niet met je eens dat elke overtreding in voetbal per se onsportief is. In jouw definitie is namelijk buitenspel staan ook onsportief (is immers een overtreding van de regels) en is een per ongeluke handsbal ook onsportief. Ook komt t regelmatig voor je dat per ongeluk iemand laat struikelen. Allen een overtreding van de regels en zeker niet onsportief.
Persoonlijk vind ik een zogenaamde professionele overtreding ook niet onsportief maar ik kan me voorstellen dat iemand anders daar anders over denkt.
Er zijn tevens een aantal situaties te bedenken die niet tegen de regels zijn maar wel onsportief. Denk bijvoorbeeld aan tijd rekken, of aan doorspelen terwijl een speler van de tegenpartij op de grond ligt, of erger nog (imo) het faken van een blessure. (on)sportief is zeker niet 1 op 1 te koppelen aan de spelregels van een sport.
Feitelijk zijn alle overtredingen onsportief, want in strijd met de regels van de betreffende sport.
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Sportiviteit">http://nl.wikipedia.org/wiki/Sportiviteit</a><!-- m -->
Tijd rekken is wel tegen de regels, want spelbederf. Doorspelen terwijl een tegenspeler op de grond ligt is, in mijn optiek, niet onsportief, zolang hij niet 'in de weg ligt'. De scheidsrechter is hierin de aangewezen persoon om te bepalen of hij behandeld mag worden of gewisseld. De regel die de FIFA hierin heeft opgesteld is heel helder, maar op de een of andere manier vinden medespelers van de geblesseerde het altijd nodig om de 'sportiviteit' van de tegenstander te eisen, al dan niet door middel van verbaal en fysiek geweld. Deze regel is destijds ingesteld om de vaart in het spel te houden en aanstellerij niet te belonen met het direct stilleggen van het spel. Je zag in een WK-wedstrijd, ik weet zo 1-2-3 niet meer welke, ook nog dat een speler die eerst geblesseerd buiten het veld lag ineens weer in het veld lag, puur en alleen om het spel stil te kunnen leggen.
De zogenaamde hoffelijkheid waar jij op doelt is hiermee uit het voetbalspel verbannen, want de scheidsrechter bepaalt of er een blessurebehandeling mag plaatsvinden. Dat medespelers dan proberen iemand doormidden te zagen om het spel dan maar op die manier stil te leggen is pas echt onsportief en zou met een directe rode kaart bestraft moeten worden, maar dat zie je dus NOOIT.
Buitenspel staan is feitelijk ook onsportief, want je probeert op een niet-gelegitimeerde wijze een voorsprong te bemachtigen t.o.v. je tegenstander richting de goal. Ik zeg niet dat ik het eens ben met de buitenspelregel zoals hij nu bestaat, maar je moet je er wel aan houden. Daar hebben we een assistent-scheidsrechter voor met een vlag om jou die voorsprong niet te geven.
Edit: ook de hierboven genoemde hoffelijkheid zou veel minder 'nodig zijn' als er met 'real playing time' gewerkt zou worden, net als bij basketbal en ijshockey. Als de scheidsrechter fluit ligt het spel stil en staat de tijd stil. Daarmee voorkom je niet dat de vaart uit het spel gehaald wordt, maar het is nog steeds aan de scheidsrechter om te bepalen of er gefloten moet worden. Wel voorkom je het faken van blessures om tijd te rekken.
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!