29-04-2011, 02:13 PM
Stille Wrote:Ik zal ook eens van me laten horen, Ik zat in het uitvak bij Ajax-Excelsior en wat me vaak opvalt is het gefluit van de zogenaamde Ajax-spelers wanneer het niet draait. Wat een triest volk zeg en dan ook je eigen spits constant uitfluiten. Nee daar gaan ze beter van voetballen! Ze hadden hulp van boven (scorebord) nodig om er wat van te maken. Er kwam opeens sfeer in het stadion en het ging kolken.
dat was natuurlijk ook gebeurd als die beelden niet vertoond waren. ook dan weten ze heus dat ze achterstonden.
Quote:Daarnaast lees ik regelmatig over Feyenoord en goede sfeer. Volgens mij is er al een jaar of 10 geen sfeer meer bij Feyenoord. Ze willen nooit liedjes/melodieen die bij andere clubs gebruikt worden. Een Ultras vak willen ze ook al niet. En als ze al een nieuw liedje hebben zingt de rest niet mee.
afgelopen zondag was er een uitermate goeie sfeer in de kuip. dat is niet altijd zo idd, we gaan niet een beetje de mensen die sfeer willen vermaken. we zijn geen zangkoor. het feyenoordpubliek staat en stond er om bekend dat ze een wedstrijd kunnen keren. liedjes zingen daar heb je geen reet aan, en dat brengt normaal gesproken ook geen sfeer. sfeer wordt met name gemaakt door het met zijn allen (!, dus niet slechts een deel) beleven van en meeleven met de wedstrijd. als je 4-0 voor of achter staat heeft dat natuurlijk allemaal geen zin meer. de twente josties staan dan nog steeds op hun trommel te rammen en het monotone twente enschede te zingen, maar dat heeft wat mij betreft geen hol met sfeer te maken, sterker nog, ik vind het irritant.
een jaar of 9 geleden, dat binnen de door jou genoemde 10 jaar valt, wonnen we de uefa cup. ik ken neuzen die daar bij wedstrijden geweest zijn en die het kippenvel op hun arm hadden staan, en dat was niet bij de finale. ook daarna is er regelmatig een goeie sfeer geweest, maar dat is uiteraard niet altijd zo.
tegenwoordig is er weer wat leuks verzonnen, een heel vak zingt: komen wij uit rotterdam? en uit een vak aan de overkant van het stadion komt dan: ken je dat niet horen dan? simpel maar heel geestig en ook weer heel uniek.
in engeland zie je dit verschil in beleving ook. arsenal is gruwelijk saai met alleen maar klagende mensen als er een bal niet aankomt en bij spurs zitten ze bovenop het spel en foeteren bij elke beslissing van de scheids die tegen is (ook al is het terecht). het is niet voor niets dat ajakkes en arsenalpubliek vaak met elkaar vergeleken worden.
zonder te willen jij-bakken wil ik besluiten met het feit dat ik heel vaak naar excelsior ben geweest en daar is uberhaupt geen sfeer, zelfs geen slechte.