29-04-2011, 07:07 PM
Quote:ik zei niet slecht, ik zei dat er geen sfeer was. gechargeerd. ik ging daar regelmatig kijken, vnl vanwege de uitmuntende prestatie van bruins, maar er is echt heel weinig te beleven. die 37 josties achter het doel, dat komt zo ontzettend zielig over, dat maakt het eigenlijk alleen maar schrijnender.
Nee, in de Kuip is sfeer lekker. Enkele maanden geleden brulde iedereen daar nog "schaam je dood" en zelfs tijdens de 6-1 tegen Willem 2 hoorde je het Legioen ook niet. Bij Feyenoord is er juist geen sfeer als je naar de Rotterdamse clubs kijkt. Je kan wel allemaal zogenaamd als trouw Legioen komen, maar als je massaal je kop niet opentrekt, heeft het elftal er ook geen ruk aan. Dat er microfoons op de tweede ring bij het uitvak staan, is natuurlijk volslagen onzin. Microfoons staan alleen aan het veld. Bovendien heeft de NOS er geen enkel belang bij. Ik weet nog wel van vroeger als het Legioen tijdens UEFA cup-wedstrijden zong je dat juist wel hoorde en de NOS dat juist prees. Dat microfonenverhaal is calimerogedrag ten top. Nu is de sfeer gewoon slecht. Bij Feyenoord-Excelsior heb ik jullie 2x gehoord: toen Castaignos scoorde en toen die burgerking inviel.
Bij excelsior hoor je ons ook niet voortdurend op tv, komt omdat we niet met 10000en zijn, dat geef ik toe. Maar er wordt wel door een vast groepje altijd gezongen en in de Kuip is dat gewoon gewoon echt niet het geval. Niet voor niets zeggen fans vanuit de hele eredivisie het liefst naar Excelsior te gaan van alle Rotterdamse club, omdat daar de sfeer qua zingen en qua gemoedelijkheid altijd het beste is. De groep bij Excelsior die sfeer maakt, maakt wel de hele wedstrijd door sfeer en de spelers geven duidelijk aan zich daardoor gesteund te voelen, omdat ze op het veld veel van die steun merken (waarbij we wel als voordeel hebben dat het stadion klein is, waardoor relatief weinig geluid wegsterft, I admit). Het gevoel vocaal continue te worden ondersteund zullen weinig Feyenoord-spelers dit jaar hebben gehad, het was tot paar weken terug alleen maar afblaffen wat er gebeurde. En als je wat in de Kuip hoort is het of een standaard Rotterdam-liedje of anti-Ajax. Nee, mij maak je niets meer wijs over het trouwe Legioen. Dat het Legioen nog altijd massaal komt, dat klopt en dat is lovenswaardig, maar een 12e man is het allang niet meer. Het woord 'zielig' past dus alleen bij het zelfbeeld van de gemiddelde kakkerlak.
En over Josties gesproken: het meest debiele gedrag vind je nog altijd in de Kuip. Tegen Excelsior stonden volwassen mannen de ergste dingen en ziektes naar kinderen van de Excelsior kidsclub te brullen. En toen jullie paar jaar geleden, net als dit jaar, terecht onderuit gingen op Woudestein, werd er een steward door een frusti Feyenoord-fan door de ruiten geduwd. Dat is debiel volk, dus de term josties komt maar van toepassing op een Rotterdamse club.
We lieten het zien op 16-5-2010 en 15-8-2010: Excelsior is de club van Rotterdam!!