20-06-2011, 08:12 PM
Ad Wim Wrote:_Tampie Wrote:Nadal is uiteraard wel een gok, Ad. Je gaat er niet in slagen om te beredeneren dat ex ante zijn verwachte aantal punten gedeeld door zijn prijs hoger is dan die van Murray. Maar aangezien de uitslagen geen kanspercentage zijn maar een 0/1 verhaal, kun je op basis van die verwachting gokken om terrein te winnen op de top 5. Met het risico om veel te verliezen.Maar ik zeg toch ook niet dat Nadal geen gok is? Ik heb hem juist bewust genomen omdat ik vermoedde dat ie in de top 10 hooguit een paar keer gekozen zou worden. En omdat ik denk dat ie het toernooi gaat winnen. Dus zo'n grote gok is het in mijn ogen ook weer niet.
Weekwinst-technisch gezien is het wel een zeer goede move. Wint Nadal het toernooi, dan heb jij vrij grote kans op de weekwinst. En de kans op toernooiwinst van Nadal is ongeveer 25%.
Maar alles bij elkaar is het voor een AK-speler niet +EV. Dat behoeft geen betoog denk ik als de complete top 7 voor het Federer/Murray scenario kiest.
Het is spelen om te winnen, en je weet dat ik daarvan houd. Ook gezien het medailleklassement.
Hier is het meer dan op RG, daar ging ik meer op safe.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de hele discussie gelezen heb, maar zag je ergens zeggen dat Nadal net zo'n must-pick was als Murray. In mijn ogen zijn ze beiden geen must-pick, want dat zijn dure toppers niet gauw. Maar Murray voor dat geld met zijn loting en potentie heeft een betere EV dan Nadal. Nadal idd geen hele grote (of beter; roekeloze) gok, dus prima om verschil mee te maken als dat is wat je wilt. Wint hij het toernooi, dan pak je zo'n 400-600 punten op de top 7. Haalt hij de finale, dan verlies je iets en als hij van Murray verliest in de SF dan kun je je de rest van het seizoen op de medailles storten :wink: .