06-10-2006, 02:05 PM
Quote:vrijdag 06 oktober 2006
Van Mierlo twijfelt over voortbestaan D66
AMSTERDAM - Mede-oprichter Hans van Mierlo van D66 vraagt zich hardop af of de partij nog bestaansrecht heeft.
Dat zegt hij vrijdagavond in het tv-programma EenVandaag. Van Mierlo zegt dat tijdens het D66-partijcongres zaterdag een cruciale vraag voorligt. ,,Ga je nog door of zeg je dat het na 40 jaar genoeg is geweest'', aldus Van Mierlo.
Volgens Van Mierlo heeft de partij haar geloofwaardigheid verloren door als coalitiepartner in Balkenende-II geen breekpunt te maken van het beleid van VVD-minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken).
Boris Dittrich, D66-fractieleider tijdens het grootste deel van de afgelopen kabinetsperiode, is het niet met Van Mierlo eens. Hij wijst erop dat hij het regeerakkoord ter goedkeuring aan de D66-achterban heeft voorgelegd en dat die daarmee in ruime meerderheid heeft ingestemd. De fractie heeft het beleid van Verdonk altijd kritisch gevolgd, aldus Dittrich. ,,De voortbestaansvraag is voor mij niet aan de orde. Er is voldoende ruimte voor een sociaal-liberale partij.''
Lijsttrekker Alexander Pechtold wilde vrijdag nog niet reageren op de woorden van Van Mierlo. Hij zal dat zaterdag pas doen bij het verkiezingscongres van de partij, aldus zijn woordvoerster. Ook fractieleider Lousewies van der Laan wil niet op de uitspraak van Van Mierlo ingaan.
D66, dat vrijdag zijn veertigjarig bestaan viert met een congres in Amsterdam, zit electoraal al jaren in de versukkeling. De partij haalde in 1994 nog 24 Tweede Kamerzetels. Dat werden er bij elke volgende verkiezing minder. In 2003 was D66 teruggezakt naar 6 zetels. Volgens de peilingen zouden er daar nog maar 1 of 2 van overblijven.
Mooi dat ze al weten dat ie dat vanavond gaat zeggen op TV. Kunnen ze ook even zeggen wat Bulgarij - Nederland gaat worden morgenavond? Als het 0-0 wordt, dan weet ik dat ik beter iets ander kan gaan kijken...
Maar het is in ieder geval de eerste zinvolle opmerking sinds tijden van een D'66-er, ook al wordt mij bij verkiezingswijzers aanbevolen op deze splintergroepering te stemmen. =;
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!