The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined variable $smilie_cache - Line: 1029 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1029 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "showquickreply" - Line: 1175 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1175 errorHandler->error_callback
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined variable $can_link - Line: 6 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 6 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 45 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 45 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval
Warning [2] Undefined variable $usersbrowsing - Line: 91 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 91 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval




Forummer van de Week (21-30)
#5
Gerben Zonderland
[Image: MW3.jpg]
[Image: MW4.jpg]

Naam
Menze Wouda

Leeftijd
31, Geboren op 13 augustus 1974 in Leeuwarden (zelfde dag als Bakke, maar dan een paar jaartjes eerder ;-)

Woonplaats
Groningen, oftewel Stad, zoals de Groningens zeggen (van Stad en Ommeland)

Beroep/opleiding
Na de Mavo, Havo, Atheneum heb ik Technische Planologie gestudeerd aan de RuG. Dat heb ik na vele jaren maar wat aangerotzooid te hebben eindelijk afgerond. Op dit moment ben ik financieel-administratief-medewerker/Personal Assistant bij een vastgoedbeheerder/projectontwikkelaar. Ik heb een tweede sollicitatiegesprek bij een plan- en adviesbureau voor ruimtelijke ordening en dat gesprek gaat al over of ik dat werk wel wil doen en wat ik kan gaan verdienen etc. Wat het bedrijf betreft mag ik er komen, dus ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat ik een nieuwe baan heb. De werkzaamheden zijn, voor zover ik nu weet, het begeleiden en adviseren van gemeenten bij het opstellen en actualiseren van bestemmingsplannen en aanverwante plannen.

Verliefd/verloofd/getrouwd
Alweer bijna 2 jaar samen met mijn huidige vriendin, na 3 lange relaties denk ik dat het met deze maar echt iets moet worden. We zijn dan ook op zoek naar een appartement of huisje voor ons tweetjes.

Favoriete voetbalclub
Feyenoord. Altijd al mijn favoriete voetbalclub geweest. Later, toen Heerenveen het beter ging doen heeft ook die club een plekje in mijn voetbalhart gekregen en ze strijden beide (min of meer)op verschillende fronten, dus dat kan best. Ik woon inmiddels al 10 jaar in Groningen, dus daar ik ga zo af en toe kijken, ook omdat een paar vrienden van mij een seizoenskaart hebben en ik wel es mag 'invallen' als er eentje niet kan.

Favoriete voetballer(s)
Vroeger vond ik Peter Houtman altijd een geweldige voetballer, voornamelijk door zijn inzet en fabuleuze kopballen. Van de huidige spelers is Dennis Bergkamp (alweer een overeenkomst met Bakke) mijn absolute held. Ik zal niet helemaal in herhaling vervallen, maar wat die man op deze leeftijd nog presteert grenst aan het ongelooflijke. Zijn balgevoel zie je bij heel weinig spelers terug. Robin van Persie zegt dat ie de allerbeste 'leermeester' heeft en daar lijkt me geen woord aan gelogen. In de lijn van Peter Houtman is het logisch dat ik spelers als Kuijt en Huntelaar erg kan waarderen, al maken die niet zoveel kopgoals.

Favoriete voetballer(s) internationaal
Ronaldinho is bij vlagen onnavolgbaar en zijn balgevoel lijkt op dat van Bergkamp, maar ik kies toch voor Thierry Henry, die, als hij fit is, de beste en meest complete voetballer ter wereld is. Hij komt, als het nodig is, ook gewoon mee terug naar zijn eigen hoekvlag om daar een bal af te pakken om er daarna weer vrolijk mee naar voren te lopen, 5 man voorbij te lopen en de bal dan diagonaal in de kruising te schieten.

Favoriete trainer
Als ik de verhalen van (ex-)voetballers mag geloven vond iedereen Rinus Michels een klasse-trainer, zowel op technisch als mentaal gebied. Voor mijn gevoel zou ik het liefste training hebben iemand als Foppe de Haan of Co Adriaanse en zou ik minder hebben met 'motivatie-trainers' als Leo Beenhakker of Ruud Gullit. Ik heb nooit moeite om mezelf te motiveren en zou meer baat hebben bij technische aanwijzingen.

Mooiste stadion?
In Nederland zonder twijfel de Kuip, al vind ik het Kasteel van Sparta met die torentjes ook mooi klassiek. Internationaal vond ik het oude Wembley echt indrukwekkend op tv, ik ben er helaas nog nooit geweest, maar ik ben erg benieuwd hoe het er na de verbouwing uit komt te zien.
San Siro vond ik indrukwekkend qua omvang, maar het stadion is (aan de buitenkant) foeilelijk, vooral de achterkant (met die paardenclub ernaast) ziet er niet uit. Stade de France vind ik ook mooi, ik hou van ronde/ovale stadions.


Mooiste voetbal tenue?
Los van de clubs waar ik fan van ben vind ik de tenues van Heerenveen en Atletico Madrid het mooiste met vlak daarachter het 'viola' van Fiorentina.

Voetbal je zelf?
Ik zaalvoetbal al heel lang in de interne studentencompetitie, waar ik tussen de hardlopende, energieke jonkies de organisatie in het team verzorg. D.w.z.: veel troep opruimen, temporiseren, passen en voorzetten. Ik scoor de laatste jaren wat minder, maar geef wel heel veel assists, waar ook veel voldoening uit te halen valt. Verder val ik een keer of 4, 5 per jaar in bij een veldvoetbalteam van een paar vrienden van mij (VMC Amicitia) op zondag in, naar ik meen, de 6e klasse.

Andere sporten die je leuk vind (passief/actief)?
Ik tennis al 12 jaar (waarvan 5 jaar les gehad) en verder loop ik regelmatig een stukje om/door het Noorderplantsoen, maar dat is puur voor de conditie. Ik ben wel van plan om binnenkort es een wat 'snellere fiets' te kopen, om daar door de zuid-groningse/noord-drentse bossen mee te kunnen toeren. 's zomers skate ik wel es, maar dat is er deze zomer, helaas, niet heel veel van gekomen. Passief kijk ik regelmatig voetbal, wielrennen, formule 1 en tennis op tv, maar ik blijf nergens voor thuis en als ik iets niet zie, mis ik het ook niet.

Wat doe je graag in je vrije tijd?
Naast forummen speel ik graag een computerspel waarbij Unreal Tournament 2004 mijn favoriete spel is van dit moment, maar ik kijk erg uit naar Age of Empires 3. Ik sport dus regelmatig, ik heb een vriendin en een vriendengroep waarmee ik voetbal kijk, ga stappen, een potje ga bowlen of een DVD-tje ga kijken. Daarnaast vind ik koken (en de ingrediënten voor de gerechten opscharrelen op de markt, in obscure winkeltjes en zaakjes) een leuke bezigheid. Ik ben in het voorjaar voor het eerst naar Italië geweest en ik ben inmiddels begonnen met een cursus Italiaans voor beginners al vlot het door omstandigheden nog niet echt, maar nu de donkere maanden er aan komen krijg ik wellicht weer wat meer tijd/zin.

Favoriete film?
Lastig met al die genres, maar in de categorie 'Films die ik heel vaak gezien heb' moet ik The Big Lebowski, Rain Man, de originele Star Wars-trilogie en Pulp Fiction noemen. Ik ben niet kieskeurig qua genres, maar soms wel qua hoofdrolspelers. Ik zal niet gauw een film met Julia Roberts of Sandra Bullock gaan kijken, terwijl films met Tom Hanks of Brad Pitt zelden slecht zijn. Ik heb sinds een tijdje een DVD-speler bij mijn tv, dus heb ik in korte tijd de Free Record Shop van een behoorlijke stapel DVD's afgeholpen.

Favoriete muziek?
Ik heb alles van Neil Finn (Split Enz, Crowded House, Finn Brothers), maar heb daarnaast nog zo'n 300 andere cd's + zo'n 25 mp3-cd's verdeeld over de categorieën Pop/Rock/Folk/Blues/Jazz. Ik heb alles van o.a. Genesis (en spin-offs/drop-outs), Pearl Jam, Live, Marc Cohn, Counting Crows en The Beatles, maar beluister niet alles meer en ken het ook niet allemaal uit mijn hoofd.

Favoriete TV programma?
Ik blijf dus nergens voor thuis, maar kijk, als het kan naar CSI (waarbij Miami mijn voorkeur heeft, gevolgd door Vegas en NYC). Verder kijk ik regelmatig naar de wat intelligentere kennis-spelletjes (vooral op Nederland 3). Nee, Tien voor Taal is niet mijn favoriete programma al vind ik het, uiteraard, een zeer zinvol programma. Duidelijke, eenduidige communicatie is de oplossing voor een heleboel (grote en kleine) problemen, of ben ik nu een wereldverbeteraar? Verder kijk ik veel nieuws (voorkeur voor NOS-journaal, maar dan zonder Flippus Freriks), actualiteiten, sport, Nova, Zembla, Andere Tijden en blijf ik tijdens het zappen regelmatig even hangen bij Discovery Channel, National Geographic en Animal Planet. Ik hoop dat er ooit een digitaal tv-pakket komt waar je gewoon zelf 50 zenders mag kiezen uit een pakket van een stuk of 300, zodat ik niet opgezadeld word met Turkse, Chinese, Indiaase, Retro-Romaanse/Zuid-Tiroolse en andere onverstaanbare blahblah en ik gewoon alle DC-kanalen, alle sportkanalen, alle ouwe-lullen-muziek-kanalen en veel Engelse leuterij kan krijgen. Oh, natuurlijk is Seinfeld mijn favoriete comedy aller tijden, met Blackadder (alle videobanden in mijn bezit) daar heel dicht achter.

Je favoriete boeken/tijdschriften
Ik heb vroeger met veel plezier veel echte literatuur gelezen, maar tegenwoordig lees ik (te) weinig meer, gewoon omdat ik aan andere dingen prioriteit geef, maar ik ga later wel weer meer lezen. In het Nederlands spraken de boeken van Vestdijk en A.F.T.H. mij vooral aan. In het Engels heb ik veel van Paul Theroux gelezen en van het Duits kan ik me vooral de toneelstukken van Brecht nog goed herinneren. De Driestuiversopera wordt vaak gespeeld en ik hoop ooit nog es De 7 Doodzonden ergens te kunnen zien. Ooit hoop ik nog het scenario voor de film "De Koperen Tuin" van Vestdijk te schrijven, maar dat klusje bewaren we voor later. Ik koop de HP/de Tijd en de Elsevier wel es los en op een van de twee ga ik een abonnement nemen, maar welke weet ik nog niet. Verder zijn er niet veel tijdschriften die ik lees, al vind ik de weekendbijlages van o.a. de Volkskrant, afhankelijk van de artikelen, meestal wel te doen. Qua kranten zou ik dan ook eerder een weekendabonnement nemen dan een volledig abonnement, want het meeste nieuws lees ik wel op internet en/of zie ik op het journaal.

Lievelingseten?
Italiaans, maar niks waar vis in zit. Ik kook zelf bijna altijd en ben er redelijk goed in, al zeg ik het zelf. Vant weekend nog een fijne tagliatelle met padde(n)stoelensaus gemaakt en zelfgebakken Cantuccini (biscotti di Prato) voor bij de koffie. (Ja Treesong, ik weet dat ze bij zoete desertwijn horen, maar niet iedereen lust dat ;-)) Verder vind ik Grieks eten (m.u.v. die gevulde wijnbladeren) ook erg lekker en doe ik ook niet moeilijk over een rondje chinees of indonesisch. Als er maar niet teveel pindasaus overheen zit, he? ;-) Qua drinken prefereer ik een (speciaal) biertje en als echte Fries drink ik natuurlijk Beerenburg, maar ook een glaasje Amaro Montenegro gaat erin.

Aan welke managerspellen doe je mee?
Bij Sportdreams heb ik me alleen ingeschreven bij EPL-manager omdat het gratis was, maar ik heb inmiddels alweer een week of 4 mijn team niet aangepast en de quizvraag niet ingevuld, dus dat laat ik ook maar weer gaan, net als Profcoach. Ik heb verder aan alle spellen van SD wel es meegedaan, inclusief de GG-Toto, Hockeymanager en de Aardbeien met slagroom-manager. Ik doe al jaren mee met Coach van het Jaar bij Dagblad van het Noorden in een subliek met (voetbal)vriendjes en aanhang. En sinds dit jaar doe ik ook mee met CT, maar dat is op therapeutische basis en om te kijken of ik nog rare dingen in het spel kan vinden.

Wanneer voor het eerst op het forum?
Ehm, op het oude, blauwe forum. Niet meteen vanaf het begin en ik volgens mij heb ik eerst gepost op het F1-manager-forum waar o.a. Marshall en Flo! zaten en daarna pas bij de voetbalfora, maar al wel een jaar of 4, 5 dus.

Waarom Gerben Zonderland als forumnaam?
Een vriend van mij woonde in Terhorne (het Kameleondorp), waar ik vooral in de zomer vaak kwam en het karakter van deze vrolijke vrijbuiter past wel bij mij. Ik ben ook eigenlijk nooit chagrijnig en maakte er vroeger wel een sport van om (samen met mijn beste vriend) mensen vanalles wijs te maken. We waren samen de kaartcontrolecommissie (ACLO-Gestapo) van het Universitair Sportcentrum en dan moet je, om het werk toch nog wat op te leuken, iets verzinnen en wat is er dan grappiger dan tegen mensen te zeggen dat ze vandaag buiten moeten omkleden, omdat er in de kleedkamer iemand vermoord is en de politie sporenonderzoek doet?

Favoriete forummer(s)?
Ik heb het meeste directe contact met Boca en Mac en dat bevalt vrijwel altijd goed. Daarnaast ben ik het op het forum vaak eens met Treesong, Bumme, Gittermaster en waf, afhankelijk van het topic en het subforum. Ik moet altijd lachen om de droge ad-rem-grappen van Mkks, maar ook dat is niet erg origineel om te zeggen, volgens mij.

Minst favoriete forummer(s)?
Na het calimero-gedrag van een aantal Tukkers is er nu een beetje een 'PSV-probleem'. Ik snap nooit zo goed hoe mensen zo naïef en paranoïde kunnen zijn m.b.t. hun voetbalclub. Bij de Tukkers vond ik het met name opmerkelijk omdat de meeste Tukkers die ik ken helemaal niet zo 'agressief' zijn als er wat over hun club wordt gezegd, maar misschien waren dat geen 'echte' fans. Ik ken ook 2 Eindhovenaren persoonlijk en die flippen ook altijd heel erg als je iets 'negatiefs' over PSV zegt, dus van de PSV-fans op het forum verbaast het me niet, maar verwonderlijk vind ik het wel. Verder ben/was ik zelf redelijk recalcitrant, dus ik heb wel es een aanvaring met deze en gene, maar ik ben niet rancuneus/haatdragend, dus echt een gruwelijke hekel heb ik aan niemand. Wel krijg ik altijd heel erg jeuk van mensen die domweg gaan schelden, 'schreeuwen' of dreigmail gaan sturen, alleen omdat ze het in een discussie niet kunnen winnen en/of zich (onterecht) op hun kleine pikkie getrapt voelen.

Wat doet een Fries in Groningen?
Hier is de dichtstbijzijnde universiteit. Er gingen veel klasgenoten mee hierheen en ik kende Groningen als een gezellige, bruisende stad en dat vind ik nog steeds. Bovendien is Groningen niet heel ver bij Fryslân vandaan, dus mocht ik heimwee krijgen, dan ben ik in een uurtje bij mijn ouders. Niet dat ik ooit heimwee heb gekregen, maar zeg nooit nooit. Yellow Wink

Er is eigenlijk niet zo veel verschil tussen Friesland en Groningen, toch?
[defense-mode]Bwahahaha... Ik las laatst een mooi artikel over de rivaliteit tussen Friezen en Groningers en het schijnt dat vooral de Groningers problemen hebben met Friezen en dat het andersom een stuk minder vervelend is. Groningen hoorde vroeger bij Friesland, dus net als Belgen die de voormalige Nederlandse 'bezetter' belachelijk probeert te maken doen Groningers dat bij Friezen. Friezen zijn natuurlijk redelijk trots op hun identiteit (cultuur, taal, reputatie als dwarsliggers) en ik denk dat veel Groningers daar een beetje jaloers op zijn, aangezien zij, afgezien van de Stad Groningen, weinig dingen hebben om echt 'trots' op te zijn. Er is regelmatig sprake geweest van een fusie van de drie noordelijke provincies, maar vooral Fryslân zal daar nooit aan mee willen werken, omdat ze zich niet aan Groningen willen 'onderwerpen'. Groningen en Drenthe kunnen, wat mij betreft, prima fuseren, maar daar zal Kuiper wellicht anders over denken. Yellow Wink [/defense-mode]

Ben jij een trotste Fries, Groninger of Nederlander? Of geef je daar niet zo veel om?
Ik ben een trotse Fries, maar ik heb niet, zoals bepaalde regionale bevolkingsgroepen, een calimero-complex. Noch wil ik dat Fryslân zich afscheidt van Nederland of dat ze een andere vorm van autonomie krijgen. Fryslân hoort bij Nederland, maar heeft een duidelijke eigen identiteit. Net zoals een heleboel ander regio's in de wereld. Die identiteit mag je stimuleren en beschermen omdat het tot het historisch erfgoed behoort, het heeft een grote waarde voor veel mensen en ik vind het zonde als dat allemaal verloren zou gaan. Ik spreek Redelik Geef Frysk, maar ook Algemeen Verstaanbaar Nederlands en vind dat ook alle andere Friezen (en alle andere Regionalen) dat moeten kunnen.

Daar komt die fascinatie voor taal bij jou weer bovendrijven. Waar komt die toch vandaan?
Tsja, de talen waren al op de lagere school mijn beste vakken en op de middelbare school was dat niet anders. Ik heb ooit nog van de Duitse Ambassade een boek gehad omdat ik het hoogste cijfer op het eind-examen had gehaald, dus dat was wel geinig. En waarom ik dat interessant vind? Tsja, duidelijke, ondubbelzinnige communicatie is essentieel voor de samenleving denk ik en taal is daar een heel groot onderdeel van. Ik kan me ook mateloos storen als ik bijvoorbeeld op zondagmorgen langs Business Class zap en daar een Manager of the Board van een multinational een of ander onsamenhangend verhaal af hoor steken en dan als klapt op de vuurpijl er nog een 'hun hebben het slechter gedaan als wij' tegenaan hoor gooien. Dan zou ik me de ogen uit mijn kop schamen...

Het is dan toch duidelijk wat die Manager of the Board van een multinational wilt zeggen? Daar gaat het toch om?
Nee, dit was maar een voorbeeld, maar hij sprak zichzelf daarnaast, zonder het te weten, een keer of 3 tegen, had dubbelzinnige uitspraken (- keer - is +) en lulde maar wat in de ruimte. Het leek wel een politicus. Yellow Very Happy
Ik neem zo'n man niet serieus als hij zich, als directeur, niet begrijpelijk en ondubbelzinnig uit kan drukken. Hij heeft er ook nog alle tijd voor gehad om zich voor te bereiden, hij heeft er dik voor betaald en ik mag aannemen dat dat soort mensen een PR-man/vrouw hebben die hem duidelijk voor kunnen kauwen wat hij precies moet zeggen. Dan vind ik het onbegrijpelijk dat zo'n kerel maar wat zit te wauwelen.


Algemeen moet het toch niet uitmaken hoe je een boodschap verkondigd, maar wat je verkondigd. Het gaat toch om de inhoud?
Ehm, in zijn algemeenheid misschien wel, maar niet als het om specifieke dingen gaat. Zeker in het bedrijfsleven en de politiek is hoe de boodschap gebracht wordt (en door wie) tegenwoordig minstens zo belangrijk. Neem iemand als Johan Cruijff. Hij brabbelt soms zo vaag dat echt niemand er meer iets van snapt, maar omdat Johan het zegt wordt het voor de waarheid aangenomen, terwijl het soms complete onzin is en hij zichzelf in twee zinnen vlak achter elkaar volkomen tegenspreekt. Ik vind dat op zich best grappig, maar het is eigenlijk heel triest dat (bijna) niemand daar iets van zegt. Hetzelfde geldt voor JPB. Die man heeft een woordenboek waar de woorden Ja en Nee niet in staan. Als je hem een vraag stelt krijg je NOOIT een helder JA of NEE, maar lult hij altijd eerst 2 minuten volkomen abstract, onsamenhangend, zonder duidelijk begin, eind, clue of point en kijkt de vragensteller dan triomfantelijk aan. Ik heb na afloop van zo'n gesprekje zelden tot nooit het gevoel dat hij antwoord heeft gegeven op de vraag. Ik vind dat zeer kwalijk en getuigen van weinig contact en feeling met de 'normale burger', maar ondanks het voornemen om de politiek 'terug naar de burger te brengen' is Den Haag na een korte (en zeer onsuccesvolle) poging weer volledig 'verachterkameriseerd'.

Heb jij nooit wat willen doen met die interesse voor taal?
Ach, ik heb, toen ik begon met studeren er wel aan gedacht om Engels/Amerikanistiek erbij te gaan doen, maar dat was nogal veel gekloot destijds en bovendien zijn beide faculteiten niet echt bij elkaar in de buurt, dus dat was ook niet zo handig geweest. Zoals ik zei ben ik wel begonnen met Italiaans voor beginners, maar daar kom ik later wel aan toe.

Waarom ben je begonnen met een cursus Italiaans?
Mijn vriendin spreekt Italiaans, ze is er al vrij vaak geweest en ik dit voorjaar ook voor het eerst. De vriendin van mijn 'schoonvader' is Italiaanse en ik zie mij en mijn vriendin ooit nog wel es naar Italië verhuizen. Niet op korte termijn misschien, maar ik zou er in ieder geval niet heel veel op tegen hebben. Ik ben niet streek- of landgebonden al heb ik natuurlijk ook mijn voor- en afkeuren m.b.t. landen en streken. Ik zou niet zo snel naar Frankrijk verhuizen, maar Duitsland zou best kunnen. En een combinatie van factoren bepaalt die afkeur natuurlijk, zoals de taal, de (mentaliteit van de)mensen, de omgeving, het weer, etc.

Wat trekt jou dan zo aan in Italie?
Ik ben er dus nog maar 1 keer geweest en ondanks dat ik ook wel een aantal mindere punten van Italië op kan noemen (democratische dictatuur, on(be)handelbare temperament van veel Italianen, corruptie, maffia) vind ik het een schitterend, veelzijdig land met veel historie, een prettige cultuur, lekker eten en drinken, veelal mooi weer en redelijk aardige mensen, ook buiten de echt toeristische gebieden. Ik denk trouwens dat de taal een van de minst grote aanpassingsproblemen voor mij zal zijn, maar da's logisch. Yellow Cool

Het eten zal ook geen probleem zijn lijkt mij. Wat is er zo leuk aan koken?
Het creatief bezig zijn met levensmiddelen, al klinkt dat een beetje abstract, want je kunt er natuurlijk veel meer creatieve dingen mee doen dan koken. Ik vind het erg bevredigend als ik uit een aantal ingrediënten een lekkere maaltijd kan bereiden. Ik kook trouwens redelijk volgens het boekje, maar probeer wel altijd alles zelf te doen en niet uit pakjes, zakjes of bakjes. Ik heb 6 jaar in een keuken van een verzorgingstehuis gewerkt als keukenhulp/assistent-kok/afwashulp/schoonmaker en daardoor had ik al redelijk wat geleerd qua kooktechnieken, smaakcombinaties en do's en dont's. Ik heb een stapeltje kookboeken, kijk wel es naar kookprogramma's en zoek op internet ook regelmatig naar variaties van recepten. Het programma van Gordon Ramsay is niet echt een kookprogramma, maar wel zeer interessant over hoe je een keuken moet leiden en op welke manier je gerechten het handigst kunt bereiden etc.

Dus ooit gaat Gerben een restaurantje openen ergens in Toscane?
Hehe, wellicht, maar dan ga ik me beter voorbereiden dan die nitwits uit programma's als Het Roer Om. Als je iets wilt gaan (ver)bouwen en een eigen bedrijf wilt beginnen in een ander land vind ik dat je sowieso de taal moet verstaan (en bij voorkeur ook spreken). Het is tevens erg makkelijk als je al een tijdje in dat land woont, de cultuur wat kent, je verdiept hebt in vergunningsprocedures, etc., dus als het ooit zover zal komen en op zich lijkt me dat wel wat, zeker in combinatie met een soort guesthouse/camping/hotel, maar dan wel met (lokaal) personeel en goed voorbereid.

Wil jij zelf nog wat kwijt aan het forum? Tips, wijsheden of iets anders?
Ondanks dat ik natuurlijk veel te lang over mijn studie gedaan heb (dat had wel een paar jaar minder gekund) kan ik de huidige studenten op het forum een advies geven: DOE ER ZO LANG MOGELIJK OVER ALS JE OUDERS/STUDIEFINANCIERING/SCHOLEN HET TOELATEN! Want het is de mooiste tijd van je leven en het komt NOOIT meer terug. Ik heb er een aantal hele goede vrienden aan overgehouden, heel veel mensen ontmoet, heel veel leuke dingen gedaan (feestjes, sporten, excursies, congressen, etc.) en met een minimaal 36- a 40-urige werkweek, een vrouw en kinders heb je daar straks allemaal geen tijd meer voor.

By Davydoff
Reply


Messages In This Thread
Forummer van de Week (21-30) - by Antidote - 18-05-2005, 12:48 PM
[No subject] - by Antidote - 18-05-2005, 12:52 PM
[No subject] - by Antidote - 16-10-2005, 11:56 PM
[No subject] - by Antidote - 08-11-2005, 07:08 PM
[No subject] - by Antidote - 08-11-2005, 07:35 PM
[No subject] - by Gerben Zonderland - 21-11-2005, 10:27 PM
[No subject] - by Antidote - 27-11-2005, 11:10 PM
[No subject] - by Tripplexxx - 30-11-2006, 06:50 PM
[No subject] - by Mac - 30-11-2006, 09:22 PM
[No subject] - by Peter - 30-11-2006, 09:49 PM
[No subject] - by Mac - 30-11-2006, 11:45 PM
[No subject] - by T00L - 01-12-2006, 12:10 AM

Forum Jump: